Doorgaan naar artikel
Terminator: Genisys
Aloys van Outersterp
Aloys van Outersterp
Voormalig hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Tijdreisfilms hebben vaak niet kloppende en rommelige verhaallijnen, maar Terminator: Genisys maakt het wel heel bont. De film richt zich met goedkope nostalgische trucjes vooral op fans van de serie, maar deze kunnen beter een van de oudere films gaan kijken.

Na zijn afwezigheid in Terminator: Salvation (2009) lost Arnold Schwarzenegger zijn “I’ll be back”-belofte wederom in. De serie begon onder leiding van James Cameron met The Terminator (1984) als een donkere horror-sci-fi met Arnold Schwarzenegger als de angstaanjagende moordrobot. De latere films gingen, mede door Camerons eigen Terminator 2 (1991), steeds meer om de actie draaien. Inmiddels zijn we aanbeland bij deeltje vijf. Hoewel de marketing het nodig achtte om in de trailers en posters een gigantische spoiler te stoppen, zal deze niet in deze review besproken worden. Het is beter deze plottwist niet te kennen, want verder heeft Terminator: Genisys bijzonder weinig te bieden.

Terminator Genisys 1

Het jaar is 2029. John Connor (Jason Clarke), leider van het verzet tegen de robots van Skynet, stuurt Kyle Reese (Jai Courtney) terug naar 1984 om zijn moeder Sarah Connor (Emilia Clarke, geen familie) te beschermen. Wanneer Kyle in 1984 aankomt is alles anders dan het zou moeten zijn. Sarah is geen weerloze serveerster maar groeit al sinds haar jeugd op met een Terminator T-800 die haar beschermd. Sarah noemt haar beschermer liefkozend Pops (Arnold Schwarzenegger) en samen bereiden ze zich al jaren voor op de opstand van de machines. Het drietal zal het op moeten nemen tegen een jonger model T-800 (een door de CGI-molen gehaalde Arnold Schwarzenegger) en een geavanceerde T-1000 (Byung-hun Lee) van vloeibaar metaal. Als het verleden anders is kan misschien ook de toekomst worden veranderd. De helden zijn hierdoor vastbesloten om de allesvernietigende oorlog koste wat kost te voorkomen.

Terminator: Genisys maakt gebruik van herkenbare elementen van de eerste twee Terminator-films en geef hier een eigen draai aan. Terminator 3: Rise of the Machines (2003) en Terminator: Salvation komen niet in het geheel voor en worden zelfs tegengesproken. Het idee van een goede Terminator T-800 die het opneemt tegen een T-1000 komt van Terminator 2: Judgment Day en Kyle Reese die het samen met Sarah opneemt tegen een slechte T-800 komt van The Terminator. Helaas zijn de nostalgische elementen de voornaamste reden om Genisys te bekijken. Het beste element is ongetwijfeld de terugkeer van Arnold Schwarzenegger. De voormalig gouverneur van California toont hier zonder twijfel zijn beste acteerwerk sinds zijn uitstapje als Governator en misschien wel zijn beste sinds Terminator 2.

Terminator Genisys 2

Zowel het verleden als de toekomst worden nooit geloofwaardig. Zo dragen Sarah en andere personages in 1984 bijzonder moderne kleding en haarstijlen. Het feit dat Kyle na het uitbreken van de oorlog is geboren vormt een belangrijk element van zijn karakter. Jai Courtney weet dit echter nooit goed over te brengen. Niet alleen is zijn vertolking ronduit saai, zijn gespierde lichaam lijkt meer op dat van een Terminator dan een post-apocalyptische vrijheidsstrijder. Blijkbaar heeft Kyle Reese ondanks de oorlog nog wel een sportschoolabonnement en flinke lading proteïne-shakes. Op dit soort weinig doordachte wijzigingen na, heeft Genisys bijzonder weinig nieuws te bieden.

Het verhaal is heel erg rommelig. Een probleem dat wel meer tijdreis-films hebben, maar Genisys biedt helaas bijzonder weinig redenen om dit door de vingers te zien. Hoewel de vele verwijzingen naar de eerste twee films best vermakelijk zijn, voelen deze erg goedkoop aan. Mensen die niet bekend zijn met de Terminator-serie zullen hier erg weinig uit kunnen halen en fans zullen liever de eerste twee films kijken. Terminator: Genisys biedt vermaak wanneer je je hersenpan kunt uitschakelen, maar dit is niet voldoende om in hetzelfde rijtje als The Terminator en Terminator 2 genoemd te mogen worden.