Er ist Wieder Da
Rik Duesmann
Rik Duesmann
Redactiemanager Muziek

Er Ist Wieder Da is de satire waarvan je hoopte dat hij zou komen. Na het boek is er nu eindelijk de film over Adolf Hitler anno nu. Na een begin vol sketches ontpopt de film zich tot een na denker met een sterke conclusie.

Er Ist Wieder Da. De film over Adolf Hitler in de moderne wereld. Het is 2014 en filmmaker Fabian Sawatzki wordt ontslagen bij de commerciële zender MyTV. Zijn laatste hoop is een man die verkleed als Hitler door de straten van Berlijn loopt. Alleen is deze man niet verkleed: het blijkt daadwerkelijk Adolf Hitler te zijn. Hitler is na 70 jaar wakker geworden in een park in hartje Berlijn. Nadat Fabian Hitler heeft gevonden, haalt hij hem over om een tv-programma te maken. Zonder baan en zonder budget moet Fabian echter aankloppen bij zijn moeder voor geld en een auto. Fabian en Hitler reizen door Duitsland in een krakkemikkige bloemenauto: dat wat Hitler juist net niet voor ogen had. Het duo bezoekt plekken die refereren naar vroeger zoals Hitler aan zee en Hitler in de bergen. Als Fabian eenmaal genoeg materiaal heeft klopt hij bij zijn oude werk aan.

Vanaf daar neemt Hitler het over. Vanwege zijn charisma, zijn duidelijke kijk op de hedendaagse wereld en omdat hij niet ‘breekt’ in zijn rol als Hitler ziet de omroep in hem de ideale man om de kijkcijfers op te krikken. De omroep zit namelijk aan de grond en de tweede man, Christoph Sensenbrink, ziet Hitler als een manier om de directrice weg te krijgen. Hij laat Hitler optreden in een programma voor ouderen en zet een team in om zoveel mogelijk grappen over het jodendom te schrijven. Helaas voor Sensenbrink gaat Hitler zijn eigen weg. Hij spreekt over de problemen in Duitsland. Dit slaat zo aan dat Hitler bij alle programma’s van de oproep wordt ingezet. Tot ieders verbazing wordt hij een regelrechte hit.

er ist wieder da

Het verhaal ontpopt zich langzaam steeds meer naar een echt goede film. In het begin bestaat de film uit allemaal korte sketches met als rode draad het verhaal van Hitler. Het verhaal leunt te veel op ‘grootouders met een computer’-achtige grappen. Maar dan slaat de film om. Hitler wordt een cultheld. Hij spreekt over armoede en werkloosheid. Zijn uiterlijk werkt hem echter tegen: men ziet hem als komiek. Niemand neemt een man serieus die identiek is aan Hitler. Toch zie je de kracht die Hitler heeft op het publiek.

Er Ist Wieder Da is een verfilming van het gelijknamige boek van Timur Vermes. Een “shock-satire”, maar vooral in Duitsland. Het statige Duitsland waar iedereen zijn baas aanspreekt met u, loopt weg met deze film. In Nederland zal de film minder teweeg brengen. Wij vinden het normaal dat we bijna wekelijks filmpjes zien over Willy en Max. Een satire over een gevoelig onderwerp zal ons dus minder choqueren. Toch geeft de film stof tot nadenken. Doordat ze naast acteurs ook de gewone burgers filmde, is een deel van de film niet “gescript”. Zo geeft één man zijn afkeur aan dat iemand als Hitler verkleed gaat door Duitsland en dit meent hij echt.

er_ist_wieder_da_47043074_st_5_s-low

De manier waarop de Oostenrijkse Oliver Masucci Hitler neerzet, is goed uitgedacht. In het interview dat NWTV had met Masucci vertelt hij hoe hij zich voorbereidde op zijn rol. Door juist naar stukken te luisteren waarin Hitler heel rustig praatte, kon Masucci zich inleven hoe hij moest praten met de mensen op straat.

Waar Er Ist Wieder Da je in het begin aan het lachen maakt met wat flauwe grappen, word je naar het einde toe steeds meer het verhaal in gezogen. Doordat Hitler in het begin niet direct doorgaat met waar hij gebleven was en zich in zijn gezicht laat uitlachen, doet af aan de geloofwaardigheid dat dit de echte Hitler moet voorstellen. Hierdoor sjokt de film door totdat Hitler zijn tv-debuut maakt. Desalniettemin is Er Ist Wieder Da zeker een film die de moeite waard is om te kijken: het sterke slot doet immers wonderen.