The Danish Girl
Feargal Agard
Feargal Agard

Kunstenaars Einar en Gerda Wegener zijn een getrouwd stel in Kopenhagen dat een moeilijke tijd tegemoet gaat. Einar realiseert dat hij eigenlijk een vrouw is en overweegt een geslachtsaanpassingsoperatie om verder te leven als Lili. Gerda wilt haar man terug, maar niet ten koste van zijn/haar geluk. Apart, mooi, intrigerend, intiem, moedig, sympathiek, spannend en provocatief zijn woorden die The Danish Girl omschrijven.

The Danish Girl is nu te koop op Blu-ray en DVD.

The Danish Girl speelt zich af het Kopenhagen van de jaren ’20. De getrouwde kunstenaars Einar Wegener (Eddie Redmayne) en Gerda Wegener (Alicia Vikander) lijken heel gelukkig samen en zijn dat aanvankelijk ook. Op een gegeven moment vraagt Gerda aan Einar of hij haar wilt helpen door te poseren voor haar schilderijen. Eerst begint het subtiel met dameskousen, maar vervolgens moet hij meerdere dameskledingstukken aantrekken. Langzamerhand begint een verwarrend gevoel van het verleden weer op te komen. Op haar beurt ziet Gerda wat vrouwelijks in Einar. Ze laat hem een keer verkleden en poseren, vervolgens schildert ze hem als vrouw. Haar schilderijen en tekeningen worden erg gewaardeerd. Ze krijgt zelfs een eigen expositie. Wanneer Einar niet mee wilt naar een belangrijke gelegenheid neemt ze hem verkleed mee en heet hij die avond Lili. Eerst is het allemaal leuk en gezellig, maar dan begint Einar zich te realiseren dat hij zich een vrouw voelt. Dat heeft hij vroeger als kind gevoeld en weggestopt omdat zijn ouders het niet goedkeurden. Gerda laat hem velen doktoren bezoeken, maar die komen met de meeste denigrerende diagnoses en behandelingen. Einar weet nu zeker dat hij een vrouw is en is vastbesloten om te worden wie zij werkelijk is. Zal Gerda een obstakel of een bondgenoot zijn? En zal Einar eindelijk de volledige transformatie om de vrouw Lili Elbe te worden kunnen voltooien?

The Danish Girl

Tom Hoopers (Les Misérables), The Danish Girl, is een complex verhaal waar zelfontdekking centraal staat. De film is van hoogwaardige kwaliteit en wordt terecht overladen met prijzen en nominaties. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige biografische, doch fictieve, boek The Danish Girl (2000) van de Amerikaanse schrijver David Ebershoff. Het is een biografisch boek, omdat Lili Elbe vroeger echt heeft geleefd. Zij was de eerste ‘man’ die een geslachtsaanpassingsoperatie onderging om te worden wat ze eigenlijk is, een vrouw. The Danish Girl is een hele gevoelige film in de zin dat het de kijker op vele vlakken weet te raken. Er zijn momenten dat je als kijker je hart vasthoudt, want je bent emotioneel bezig met de karakters. Je hebt te doen met Einar/Lili en Gerda. Ze gaan beide door een moeilijke periode. Er zijn tragische momenten en er zijn momenten dat jij je vereenzelvigt met de karakters, je gaat daardoor heel diep in de rollen op. Juist als een film je kan verwonderen, spanning biedt, ongemakkelijke momenten waarbij je even moet slikken en emotioneel engagerende momenten, geeft dat aan dat het een goede film is. Realisme in cinema duidt op een manier van verfilmen die zoveel mogelijk op het dagelijkse leven lijkt en dat is wat er in deze film gebeurt. Er zijn zoveel details die niet worden overgeslagen, waar zelfs nadruk opgelegd wordt, waardoor je de film gewoonweg gelooft. Andere acteurs die behoren tot de cast zijn Matthias Schoenaerts (The Drop, The King’s Gardens), Ben Whishaw (Skyfall, SPECTRE), Amber Heard (Paranoia, Machete Kills) en Sebastian Koch (Zwartboek, Bridge of Spies).

The Danish Girl

Eddie Redmayne’s (The Theory of Everything) acteerprestatie is buitengewoon magnifiek uitgevoerd. Hij portretteert zijn personage als Einar op realistische wijze. Een rustige bescheiden man die zijn vrouw liefheeft, maar als Lili overneemt, begint hij op fascinerende wijze steeds meer vrouwelijke trekjes te vertonen. Het indrukwekkende is dat hij tot in detail Lili goed acteert. Redmayne’s handbewegingen, manier van lopen, houdingen en gezichtsuitdrukkingen zijn zo geloofwaardig vrouwelijk, dat hij de kijker weet te overtuigen van Einars ware gender. Eddie Redmayne is een man die zich comfortabel genoeg voelt om deze rol te spelen, het vergt heel veel ervaring en diepgang om dit zo perfect te doen.

Alicia Vikander (Ex Machina) speelt een gevoelige diepgaande rol. Haar realistische acteerwerk laat je bijna het scherm in willen springen om haar te troosten. Gerda is een sterke, elegante, intelligente vrouw die ruimdenkend blijkt te zijn, vooral voor die tijd. Alicia vertoont een tedere fragiele zijde wanneer de gemoederen hoog oplopen. Haar emoties komen goed over, waardoor de gebeurtenissen heel herkenbaar aan gaan voelen.

The Danish Girl

De film is esthetisch gezien verbluffend. De landschappen, de steden, decors, architectuur en mise-en-scène zijn op geweldige wijze ingevuld en worden met een prachtige grootsheid vertoond. De schoonheid van de steden Kopenhagen en Parijs komen geheel tot hun recht. Binnen in het atelier waar Einar en Gerda wonen zien we een prachtige eigentijdse interieur en vele prachtige schilderijen. Sommige zijn portretten en andere brengen de illusie van uitzichten op landschappen naar binnen. De kledij die de personages dragen zijn elegant en realistisch.

Apart, mooi, intrigerend, zelfzuchtig, intiem, moedig, wreed (vanwege de harde behandelingen), sympathiek, spannend en provocatief zijn woorden die deze film omschrijven. Het fungeert zowel als een mooi artistiek kunstwerk en als een bewustwordingsfilm. Omdat de kijker kan genieten van een mooi verhaal, maar ook veel leert over mensen in de situatie als Einar/Lili en hedendaagse transgenders en transseksuelen. Hopelijk brengt deze film ook meer begrip teweeg. Deze film is aan iedereen aan te raden, maar vooral aan mensen die interesse hebben in het onderwerp of die liefhebbers zijn van creatieve, onafhankelijke films.