Publieke Werken

Een visueel sterke weergave van het Amsterdam van 1888, die verhaaltechnisch af en toe een steekje laat vallen. Gijs Scholten van Aschat en Jacob Derwig leveren sterke prestaties, maar lijken niet altijd even comfortabel met de authentiek voelende dialogen.

Publieke Werken is nu te koop als DVD en Blu-Ray.

Publieke Werken is de verfilming van het gelijknamige boek van Thomas Rosenboom uit 1999. De roman over het Amsterdam van 1888 is een fictief verhaal over de bouw van het Victoria Hotel, gebaseerd op een waargebeurde situatie. Voor iedereen die wel eens naar het beroemde hotel heeft gekeken en dacht: “Wat doet dat kleine huisje daar in de gevel?”

Publieke Werken

Vioolbouwer Vedder (Gijs Scholten van Aschat) woont aan de Prins Hendrikkade tegenover het bijna voltooide Centraal Station van Amsterdam. Wanneer blijkt dat zijn huis moet wijken voor de bouw van het Victoria Hotel, begint de weduwnaar zich rijk te rekenen. Er wordt hem 20.000 gulden geboden om zijn huis te verlaten, maar Vedder vraagt 50.000. In de veronderstelling een rijk man te worden bezoekt Vedder zijn neef Anijs (Jacob Derwig) in Hoogeveen. Anijs ligt onder vuur omdat hij ongediplomeerd een apotheek runt en hij kan een uitweg dus ook goed gebruiken. Deze dient zich aan in de persoon van neef Al (Walter Bart), die zijn geld verdient met het faciliteren van emigraties naar Amerika. Contracten worden getekend en alles lijkt voorspoedig te gaan. Maar dan begint onverwachts de bouw van het hotel, terwijl Vedders woning nog niet is verkocht.

De wijze waarop men het Amsterdam van 1888 heeft nagebouwd is bewonderenswaardig. Over het algemeen schetst men een mooi beeld van hoe de stad er 120 jaar geleden uit moet hebben gezien. Het verhaal speelt zich af op een van de drukste plaatsen in de stad, dus is er logischerwijs voor gekozen om de locaties na te bouwen. De fysieke en digitale sets zien er geloofwaardig uit en smelten mooi samen. Alleen een overzichtsshot aan het begin van de film ziet eruit alsof het in Madurodam is opgenomen.

Publieke Werken

Niet alleen visueel is realisme nagestreefd, ook de dialogen voelen authentiek aan. Helaas lijken de acteurs niet altijd even comfortabel met het taalgebruik, waardoor er zo nu en dan wat houterig wordt geconverseerd. Gijs Scholten van Aschat levert een goede prestatie, maar kan pas laat in de film zijn stempel echt drukken. Jacob Derwig is een sterk acteur, maar wanneer zijn personage begint te praten over beleggen doet hij helaas vooral denken aan zijn Triodos Bank-reclames. Dat is toch zonde.

De film behandelt meerdere parallelle verhaallijnen en bewandelt veel zijpaden. Echte focus ontbreekt hier vaak. Regisseur Joram Lürsen (Alles is Liefde, Alles is Familie) heeft ervaring met het combineren van verhaallijnen, maar laat dat niet altijd even goed merken. Ook zijn er een paar opvallende keuzes gemaakt. Zo is één van de verschillen met het boek het feit dat Vedder een zoon heeft, maar hij speelt verder geen rol in het verhaal. De onnodige toevoeging lijkt simpelweg een manier om Vedders ‘gierigheid’ te verklaren. Ook probeert de film met de behandeling van emigranten (in deze film ook wel ‘gelukszoekers’ genoemd) tussen de regels door nog een actueel thema te behandelen. Erg omvangrijk maar niet perfect uitgevoerd.