DiRT Rally

DiRT Rally is rallyrijden zonder poespas en zal hierdoor vooral geschikt zijn voor de echte fans van dit genre. Alleen de beperkte content en ontbrekende licenties zal deze groep wellicht toch afschrikken.

Rallyliefhebbers kunnen zich al uitleven op WRC 5 en Sébastien Loeb Rally Evo en nu is daar nog een optie bij, in de vorm van DiRT Rally. De game verscheen vorig jaar al op PC en is nu ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Xbox One.

DiRT Rally brengt 46 auto’s uit verschillende tijdperken die kunnen worden ingezet in zes omgevingen, bestaande uit meerdere locaties. De auto’s voelen goed en gevarieerd aan en kunnen volledig naar eigen wens worden geconfigureerd. De presentatie is erg sterk; auto’s zien er zowel aan de binnen- als buitenkant gedetailleerd uit, de omgevingen zijn prachtig en de menu’s strak en overzichtelijk. Ook klinkt DiRT Rally erg goed, de geluiden van de auto’s en navigator dragen goed bij aan de ervaring. Enige echte nadelen zijn het kleine aantal omgevingen en de ontbrekende licenties, zo zijn merken als Toyota en Mitsubishi niet aanwezig.

DiRT Rally

Toch zal de beperkte hoeveelheid tracks niet direct opvallen: alle aandacht moet namelijk worden verdeeld tussen het besturen van de auto en het luisteren naar de navigator. Deze opzet zal de echte rallyfanaten zeker aanspreken, maar is niet echt geschikt voor een breed publiek. De game is allesbehalve toegankelijk. Er is een tutorial aanwezig, maar deze bestaat slechts uit een aantal filmpjes die meer voelen als huiswerk, dan een leuke introductie tot het spel.

Door dit alles is het lastig om te bepalen voor welk publiek DiRT Rally is gemaakt. De echte fans van het genre zullen veel voldoening halen uit de pure manier van rallyrijden, maar zullen zich waarschijnlijk storen aan de beperkte hoeveelheid omgevingen en ontbrekende licenties. Nieuwkomers kunnen zich ontmoedigd voelen door de hoogdrempelige gameplay, maar zullen zich minder storen aan de ontbrekende aspecten. Ben je op zoek naar een pure ervaring zonder veel poespas, dan is dit de game voor jou.