Buurman & Buurman – Al 40 jaar beste vrienden!

Al 40 jaar beste vrienden! is een leuke compilatie van zeven Buurman & Buurman-avonturen. De serie heeft na 40 jaar nog niks aan charme verloren.

Buurman & Buurman – Al 40 jaar beste vrienden! is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De van oorsprong Tsjecho-Slowaakse serie Buurman & Buurman is al sinds 1976 een begrip. Speciaal voor deze veertigste verjaardag werd een bioscoopfilm uitgebracht die nu thuis is te bewonderen.

De film bestaat uit een compilatie van zeven verschillende recente afleveringen uit de serie; De projector uit 2011, De vloer uit 2012, De sinaasappelpers en De hometrainer uit 2014 en De cactus, Het zonnescherm en De badkamer uit 2015. Het is mooi om te zien hoe weinig de serie is veranderd; de nieuwe afleveringen zijn nog net zo leuk als veertig jaar geleden. De twee beste vrienden annex buurmannen bedenken nog steeds in elke aflevering de meest ingenieuze oplossingen voor de meest simpele problemen… A je to!

Buurman & Buurman - Al 40 jaar beste vrienden!

Ook de vormgeving is gelukkig niet teveel gemoderniseerd, in tegenstelling tot het bioscoopavontuur van Pieter Post uit 2014. De vertrouwde stop-motion-animaties zijn ook in de nieuwe afleveringen aanwezig. Hierdoor zullen misschien vooral oudere kijkers worden aangesproken, maar ook de jongere kijkers kunnen zeker plezier halen uit de onnozele, droge humor en kleurrijke plaatjes. Buurman & Buurman heeft nog steeds zoveel charme dat flitsende computeranimaties niet nodig zouden zijn.

Toch voldoet deze compilatiefilm technisch aan alle hedendaagse verwachtingen. Het beeld is geweldig scherp en laat alle kleine details goed tot zijn recht komen. De vertrouwde stemmen van Kees Prins en Siem van Leeuwen zijn ook weer aanwezig en hebben een heus 5.1 DTS-audiospoor gekregen. Aangezien er naast de stemmen enkel wat eenvoudige geluidseffecten voorbij komen is dit gewoon bijzonder netjes. Het is alleen jammer dat er verder geen extra’s op de disc aanwezig zijn, een leuke documentaire was ideaal geweest op een jubileums-editie als deze. Toch biedt Al 40 jaar beste vrienden! een leuke verzameling Buurman & Buurman-avonturen voor alle leeftijden.