Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration (PS4)

Rise of the Tomb Raider was al een sterk spel en de nieuwe PlayStation 4-uitgave bevat een aantal mooie extra's, maar niks wereldschokkends.

Vorig jaar verscheen Rise of the Tomb Raider al op de Xbox One en nu is de game ook verkrijgbaar voor de PlayStation 4. Deze release valt mooi samen met de 20ste verjaardag van de succesvolle reeks en dus is de nieuwe uitgave omgedoopt tot de 20 Year Celebration-editie. Mocht je geïnteresseerd zijn in onze mening over de game raden we je aan om de recensie van Jeffry te lezen. Wij zullen ons in dit artikel vooral richten op de nieuwe toevoegingen.

rise-of-the-tomb-raider-blood-ties-screenshot-02_1920

De grootste en meest opvallende toevoeging is de mogelijkheid om Rise of the Tomb Raider met een PlayStation VR-set te spelen. Hoewel er tijdens de reguliere verhaallijn niet gebruikt kan worden gemaakt van de mogelijkheden van VR (al kan de game natuurlijk wel in cinematic mode worden gespeeld) is er een volledig nieuwe verhaallijn toegevoegd. Deze draagt de naam ‘Blood Ties’ en geeft je wat extra achtergrondinformatie. In deze spelmodus loop je door het ouderlijk huis van Lara Croft en zoek je naar aanwijzingen om een mysterie te ontrafelen. De ervaring is niet geweldig, mocht je in het bezit zijn van een PlayStation VR dan zijn er nu al talloze leukere games te spelen. Ook is de besturing wat raar, zowel in ‘comfort mode’ als in ‘free mode’. In de comfortstand kan je jezelf teleporteren en draaien met de schouderknoppen, na flink wennen voelt dit nog steeds wat onnatuurlijk. De vrije modus werkt zoals we van games gewend zijn maar zorgt ervoor dat veel spelers misselijk worden. Een lastige keuze dus. Toch is ‘Blood Ties’ met de comfortbesturing een leuk extraatje die vooral de fans zal aanspreken.

Verder bevat deze versie van Rise of the Tomb Raider de DLC-pakketten ‘Cold Darkness Awakened’ en ‘Baba Yaga: The Temple of the Witch’. In de eerstgenoemde krijgt Lara het aan de stok met een horde zombies, een survival-horror-modus die zorgt voor een mooie afwisseling in het geheel. ‘Baba Yaga’ ligt meer in de lijn van het spel zelf en voegt een bovennatuurlijk element toe. De DLC-uitbreidingen voegen wat extra speeltijd toe en zijn een welkome toevoeging.