Jason Bourne

Het vierde avontuur van Jason Bourne is vermakelijk maar kan zich niet meten met de oorspronkelijk trilogie.

Jason Bourne is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De Bourne-trilogie was zowel bij critici als het publiek een groot succes. De reeks werd vaak ook wel gezien als een perfecte trilogie; de films behouden hun niveau en vormen een sterk en afgerond geheel. Toch was de schreeuw om een vervolg groot en kwam er de matig ontvangen spin-off The Bourne Legacy, met Jeremy Renner in de hoofdrol. Nu zijn Matt Damon en regisseur Paul Greengrass dan toch eindelijk terug voor een écht vierde deel.

Hoewel Jason Bourne (Matt Damon) eindelijk weet wie hij, is heeft deze ontdekking hem niet gelukkiger gemaakt. Zo leidt hij een eenzaam bestaan en verdient hij zijn brood met illegale ‘bare knuckle’-gevechten. Maar dan doet voormalig CIA-agente en oud-vriendin Nicky Parsons (Julia Stiles) een ontdekking die Bourne uit de schaduw doet komen. Uiteraard valt dit ook op bij de CIA; directeur Robert Dewey (Tommy Lee Jones) en cyberagente Heather Lee (Alicia Vikander) openen de jacht en sturen hun meest gevaarlijke asset (Vincent Cassel). Dewey heeft zo ook zijn eigen duistere zaakjes, zo werkt hij met multimediamagnaat Aaron Kalloor (Riz Ahmed) aan een privacyschendende app. Aan Bourne dus wederom de taak om deze praktijken aan het licht te brengen.

Jason Bourne

Dit verhaal brengt Bourne weer op een actierijk avontuur langs een aantal indrukwekkende locaties. Qua spektakel stelt de film dan ook niet teleur; vooral de chaotische achtervolgingen door Athene en Las Vegas weten de ogen intensief te stimuleren. Hoewel Matt Damon (The Martian) inmiddels wat ouder is, heeft zijn personage niks aan brute intensiteit verloren. Ook de andere acteurs leveren prima werk, al weten Oscarwinnares Alicia Vikander (Ex Machina, The Danish Girl), aanstormend talent Riz Ahmed (Nightcrawler, Star Wars: Rogue One) en veteraan Tommy Lee Jones (Lincoln) hun status niet helemaal waar te maken.

Datzelfde kunnen we zeggen over de film als geheel. Jason Bourne is zeker vermakelijk, maar haalt het niet bij de eerste drie Bourne-films. Dit komt met name omdat men te veel heeft proberen te doen. Niet alleen voelt het verhaal over privacyschending een paar jaar over datum, de film leent zich ook niet echt voor dit soort maatschappijkritiek. Het geheel komt hierdoor te geforceerd en gemaakt over, waardoor het lastig is om mee te gaan in Bourne’s missie.