Miles Ahead

De rol van Miles Davis is Don Cheadle op het lijf geschreven, maar Miles Ahead is helaas meer stijl dan inhoud

Miles Ahead is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De meesten zullen Don Cheadle kennen van zijn rol als War Machine in Marvel-films als Avengers: Age of Ultron en Captain America: Civil War. Voor zijn superheldenuitingen speelde hij echter in bekroonde dramafilms als Hotel Rwanda en Crash. Ondertussen is Cheadle jarenlang bezig geweest om Miles Ahead te realiseren, een film over Miles Davis waarvan hij zelf de regie, hoofdrol en een deel van het scenario voor zijn rekening heeft genomen.

Na een succesvolle carrière leeft Miles Davis (Don Cheadle) een teruggetrokken bestaan. Hij heeft al vijf jaar geen publiek optreden meer gemaakt en leeft op Howard Hughes-achtige wijze in zijn huis, maar dan weet Rolling Stone-journalist Dave Braden zich naar binnen te werken. Het tweetal ontdekt dat er tapes met nieuw materiaal zijn verdwenen en gaat samen op onderzoek uit.

Miles Ahead

Miles Ahead is niet bepaald de standaard biografische film die poogt een volledig leven samen te vatten. In plaats daarvan lijkt Don Cheadle vooral geïnteresseerd in het overbrengen van de ‘geest’ van Miles Davis. Het resultaat valt het beste te omschrijven als een gangsterfilm in Jazz-stijl. Vooral de montage heeft een sterk improvisatorisch karakter, mede dankzij een aantal creatieve scène-overgangen. Don Cheadle zet een meer dan goede Miles Davis neer, de rol lijkt hem op het lijf geschreven. Helaas stellen zijn regie en scenario wel teleur.

Men gebruikt een raamvertelling die wordt opgehangen aan een tv-interview en in het vertelde verhaal wordt meerdere malen teruggeblikt door middel van flashbacks. De verhalen zijn grotendeels gefabriceerd en hebben dus weinig te maken met de echte Miles Davis, zo heeft het personage van Ewan McGregor nooit bestaan. Het is niet ondenkbaar dat biografische films personages en gebeurtenissen verzinnen, maar Miles Ahead slaat er iets te ver in door. De filmstijl en Don Cheadle’s acteerwerk zijn bewonderenswaardig, maar verder is Miles Ahead niet bijzonder.