Captain America: Civil War

Dit tweeënhalf uur durende superheldenspektakel is een genot voor de fans, maar niet onderhoudend genoeg om iedereen te blijven vermaken.

Het Marvel-universum dendert voort met alweer de dertiende film. We hebben dit jaar al veel superhelden zien vechten, waaronder Batman tegen Superman en Daredevil tegen The Punisher, maar nu doet ook Marvel een duit in het zakje. Civil War is gebaseerd op de gelijknamige verhaallijn in de stripboeken, waarin Iron Man en Captain America het met elkaar aan de stok krijgen.

captain_america_civil_war_40043086_st_1_s-high

De Avengers komen onder vuur te liggen nadat zij in het Afrikaanse Wakanda wederom geen burgerslachtoffers kunnen voorkomen. Er worden zogeheten ‘Sokovia-akkoorden’ aan het team voorgelegd, waardoor de superhelden onder direct toezicht van de VN komen te staan. De meningen over deze maatregel lopen uiteen, maar wanneer Bucky Barnes (Sebastian Stan, The Martian, Ricki and the Flash) wordt beschuldigd van een bomaanslag, ontstaat er een felle strijd. Captain America (Chris Evans, Snowpiercer), Falcon (Anthony Mackie, The Night Before), Hawkeye (Jeremy Renner, Mission Impossible – Rogue Nation) en Ant-Man (Paul Rudd, The 40 Year Old Virgin) komen lijnrecht tegenover Iron Man (Robert Downey Jr., Kiss Kiss Bang Bang), Black Widow (Scarlett Johansson, Under The Skin, Chef, Hail, Caesar!), War Machine (Don Cheadle, Crash), Vision (Paul Bettany, A Knight’s Tale), Black Panther (Chadwick Boseman, Get On Up) en Spider-Man (Tom Holland, In the Heart of the Sea) te staan. En dan is er nog de mysterieuze schurk Zemo (Daniel Brühl, Inglourious Basterds, Rush), die maar al te graag van deze verdeeldheid gebruik maakt.

Dit wil zeggen dat fans hun hart op kunnen halen. Altijd al eens afgevraagd hoe bepaalde superhelden het tegen elkaar afleggen? Grote kans dat deze film die vragen beantwoordt. Civil War barst van de gevechten, waarvan het conflict tussen Captain America en Iron Man het meest interessant is. Voor beide standpunten valt iets te zeggen; het lijkt er zelfs op dat Captain America ongelijk heeft in zijn eigen film, wat zorgt voor een interessante dynamiek.

captain_america_civil_war_40043086_st_8_s-high

Regisseurs Anthony en Joe Russo hebben na The Winter Soldier wederom goed werk afgeleverd. Civil War is als een machine met veel bewegende delen. Zo komen naast de verschillende conflicten ook de introducties van Black Panther en Spider-Man aan bod. Chadwick Boseman weet zijn personage in een korte tijd goed neer te zetten, maar de spinnenman steelt echt de show. Tom Holland lijkt nu al de beste Spider-Man ooit te hebben neergezet. Ondanks al deze toevoegingen is Civil War toch nog overduidelijk een Captain America-film.

Helaas bewandelt de film een aantal onnodige zijpaden die afleiden van het hoofdconflict. Het machinale karakter van Civil War zorgt er zo voor dat er niet genoeg tijd kan worden genomen om emotionele momenten goed op de kijker over te brengen. Er wordt gefocust op zowel het conflict tussen Captain America en Iron Man als op de vriendschap tussen Steve Rogers en Bucky Barnes, maar beide komen niet optimaal uit de verf. Ook is kennis van de vorige films cruciaal om de handelingen van alle personages te begrijpen. Vooral schurk Zemo is het kind van de rekening. Het Marvel-filmuniversum richt zich traditioneel op de helden en hierdoor weet ook Daniel Brühl zijn stempel niet te drukken. Hij is dan ook een onnodige toevoeging; Civil War had zich beter volledig op het titulaire conflict kunnen richten. Fans zullen zich zeker niet vervelen, maar voor het overige publiek zal het tweeënhalf uur durende spektakelstuk niet onderhoudend genoeg zijn.