Assassin’s Creed: The Ezio Collection
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Assassins Creed: The Ezio Collection levert een prachtige game die misschien niet direct opvalt tussen al het geweld aan nieuwe games, maar vooral in de koude winter maanden wanneer niets nieuws verschijnt een prachtige oplossing biedt tegen het vervelen.

Assassin’s Creed: The Ezio Collection is zo’n game die zeker niet gebagatelliseerd mag worden, maar ondertussen tussen giganten als Watch Dogs 2 en Final Fantasy XV verloren gaat. Terecht? Dat zochten we uit.

Assassins Creed: The Ezio Collection

Remasters, we zijn er dood mee gegooid op de huidige consoles en dat zal de komende tijd vooral blijven gebeuren. Toch niet helemaal erg, want een goed spel opnieuw spelen is altijd leuk, maar games van de vorige console kennen we vaak toch wel. Zeker als je voor deze nieuwe versie van dit oude deel de volle prijs moet betalen. Er waren maar een paar uitzonderingen waar ik me echt opnieuw voor kon opladen, zoals The Last of Us en The Legend of Zelda: Majora’s Mask. Die laatste is overigens wel al bijna 20 jaar oud, wat een verschil maakt.

Bij Assassin’s Creed: The Ezio Collection krijg je echter meer. Het zijn namelijke drie volledige games: Assassin’s Creed 2, Assassin’s Creed: Brotherhood en Assassin’s Creed: Revelations. Nog altijd is het tweede deel, Assassin’s Creed 2, volgens velen het beste deel ooit. Ook de daarop volgende delen waren zeker niet de minste en hebben de enorme grote groep fans van de reeks zo groot gekregen als dat deze nu is.

De drie verhalen volgen het verhaal van Ezio Auditore Da Firenze, een van de meest bekende Assassins ooit uit de reeks en tevens de voorvader van Desmond Miles. In de drie delen volg je het verhaal van hoe Ezio Assassin werd, maar ook hoe hij steeds dieper in de problemen kwam, naarmate de tijd vervolgde.

ezio-auditore-da-firenze

Wat vooral duidelijk is, is dat alle drie de delen baat hebben bij deze heruitgave. Doordat de games op de vorige generatie verschenen, ziet alles er op de huidige generatie een stuk beter uit en ook de controls, die in het begin nog weleens lastig waren, zijn een stuk beter. Daarin is vooral bij Assassin’s Creed II het verschil te merken. De besturing werd naarmate de nieuwe delen verschenen namelijk steeds beter.

We gaan de drie spellen niet nog een keer apart reviewen, want ze zijn nog altijd zeer sterk. Wat wel een duidelijk verschil is, is dat ook alle downloadbare content is toegevoegd. Vooral de DLC Copernicus Conspiracy van Brotherhood op de PS3 is hierin bijzonder. Die verscheen origineel alleen op de console van Sony, maar is nu dus ook op de Xbox One verkrijgbaar.

Assassins Creed: The Ezio Collection

Het mooie aan deze collectie is, behalve de nieuwe opgepoetste graphics, dat het geheel voor ongeveer 50 euro te verkrijgen is. Daarmee heb je voor minder dan de prijs van een normale game, meer dan drie toffe games. Zeker in aanloop naar de film die in januari verschijnt en natuurlijk ook met in het achterhoofd dat de reeks dit jaar geen nieuw deel krijgt, is dit het perfecte moment voor een remake van de meest geliefde Assassins ooit.