Suicide Squad (Extended Cut)

Margot Robbie en Viola Davis zijn de sterkste elementen van Suicide Squad, de rest is om zeep geholpen door de montage. Ook de Extended Cut weet hier, in tegenstelling tot bij Batman V Superman, weinig aan te verbeteren

Suicide Squad is nu te koop op Blu-ray, 3D Blu-ray en DVD.

Terwijl Marvel al lange tijd de ene na de andere film produceert begint het filmuniversum van tegenhanger DC nu ook op stoom te komen. Suicide Squad is na Man of Steel en Batman V Superman de derde film in dit universum. In 2017 krijgt de serie een vervolg, in de vorm van Wonder Woman en Justice League.

Na verschillende wereldschokkende gevaren is de angst voor nieuwe bedreigingen groot. Amanda Waller (Viola Davis) stelt een team van superschurken samen om nog groter kwaad te bestrijden: scherpschutter Deadshot (Will Smith), de vurige El Diablo (Jay Hernandez), levende krokodil Killer Croc (Adewale Akkinuoye-Agbaje) en Harley Quinn (Margot Robbie), de vriendin van de Joker (Jared Leto). Wanneer er vervolgens in Midway City een mysterieuze aanslag plaatsvindt, is het aan leider Rick Flagg (Joel Kinnaman) en zijn ‘Suicide Squad’ om de wereld te redden.

Suicide Squad

Van het bonte gezelschap zijn Margot Robbie en Viola Davis de absolute uitblinkers; het tweetal weet de rollen perfect neer te zetten. Verder weet Adewale Akkinuoye-Agbaje voor een aantal grappige momenten te zorgen en is Will Smith zijn charismatische zelf. Jared Leto’s versie van The Joker is de grootste teleurstelling; hij kan zich bij lange na niet meten met hoe Heath Ledger of zelfs Jack Nicholson de rol wist neer te zetten.

Regisseur David Ayer (End of Watch, Fury) weet normaal gesproken wel raad met dit soort films, maar Suicide Squad is opvallend rommelig. Dit valt vooral te wijten aan de slechte montage, die je er op schreeuwerige wijze aan blijft herinneren dat je naar iets gefabriceerds zit te kijken. Niet alleen door opvallend kleurgebruik, maar ook door continu bekende popmuziek te laten horen. De film krijgt hierdoor een fragmentarisch karakter en weet nooit echt tot een geheel samen te smelten.

De langere Ultimate Cut van Batman V Superman hielp de film aanzienlijk, maar bij Suicide Squad is het verschil minder groot. Er zijn vooral een paar interessante scènes toegevoegd die verder niks aan de structuur veranderen. Zo zien we hoe Harley Quinn haar teamgenoten analyseert, een mooie verwijzing naar haar vorige leven als psychiater, en krijgen we iets meer van haar relatie met The Joker te zien. Door de iets langere speelduur komt de verbroedering van het team ook iets geloofwaardig over, al is het verschil minimaal.