Star Trek Beyond

JJ Abrams liet de voorgaande Star Trek-films soms aanvoelen als een auditie voor Star Wars, maar vervangend regisseur Justin Lin heeft Beyond weer een eigen karakter weten te geven. Dit mede dankzij een slim scenario dat de personages goed tot hun recht laat komen.

Star Trek Beyond is nu te koop als Blu-ray, 3D Blu-ray en DVD.

JJ Abrams schonk de Star Trek-serie in 2009 een nieuw leven en regisseerde in 2013 het vervolg Star Trek Into Darkness. Vanwege verplichtingen aan Star Wars: The Force Awakens fungeerde hij voor Star Trek Beyond als producer en nam Fast & Furious-regisseur Justin Lin zijn regietaken over.

De Enterprise-bemanning onder leiding van James Kirk (Chris Pine) is bezig aan het derde jaar van een langdurige ruimte-missie. Na te zijn gestopt voor bevoorrading, loopt men in een val van ene Krall (Idris Elba). Kirk en zijn bemanning stranden hierdoor verspreid over een onbekende planeet, Kirk samen met Chekov (Anton Yelchin) en Spock (Zachary Quinto) samen met Bones (Karl Urban). Scotty (Simon Pegg) raakt afgezonderd van zijn vrienden, maar krijgt hulpt van de mysterieuze Jaylah (Sofia Boutella). Het is aan de overgebleven crew om collega’s als Uhura (Zoe Saldana) en Sulu (John Cho) uit de handen van Krall te bevrijden.

Met alle terugkerende en nieuwe castleden is de film behoorlijk vol, maar toch komen alle personages goed tot hun recht. Al zijn het vooral Zachary Quinto (Hitman: Agent 47) en Karl Urban (Dredd) die zich ditmaal weten te onderscheiden. Door de vele interacties van Spock en Bones komt hun sterke chemie mooi bovendrijven. Idris Elba’s schurk is sterk maar niet bijzonder, vooral omdat zijn motivatie pas laat in de film duidelijk wordt. Een betere nieuwkomer is Sofia Boutella, de danseres die na wat klein acteerwerk in 2014 doorbrak met Kingsman: The Secret Service. In die film sprak ze niet veel, maar in Star Trek Beyond toont ze aan over flink wat acteertalent te beschikken. De heldhaftige en ietwat bazige Jaylah vormt een interessant personage en een leuke aanvulling op de vertrouwde cast.

Justin Lin (Fast Five, Furious 6) heeft het voor elkaar gekregen om zijn voorganger te overtreffen; Beyond is de beste Star Trek-film sinds lange tijd. JJ Abrams’ pogingen leken weleens op een auditie voor Star Wars, maar Lin weet de serie weer een eigen gevoel te geven. Dit komt mede dankzij het slimme scenario, waar castlid en Star Trek-fan Simon Pegg aan heeft meegewerkt. Misschien niet helemaal zoals fans zijn gewend, maar zeker vermakelijk en herkenbaar met een moderne twist. Zo pakt de gewaagde keuze voor Beastie Boys-muziek tijdens de climax opvallend goed uit. Om het geheel af te maken, gaat de film ook nog eens smaakvol om met het spijtige overlijden van Star Trek-icoon Leonard Nimoy en de veel te jonge Anton Yelchin.