Steep

Steep is een game voor zowel ontspanning als competitie. Het zal uren duren voor je alle hoekjes van de prachtige wereld hebt ontdekt en alle challenges op goud hebt staan.

Steep is een openwereldsportgame van Ubisoft voor PS4, Xbox One en PC. In Steep wordt je uitgenodigd de besneeuwde gebieden van de Alpen te ontdekken en later kun je ook naar Alaska om daar nieuwe locaties te zien. Dit ontdekken doe je via een van vier sporten: skiën, snowboarden, paragliden of vliegen in een wingsuit. Je kunt razendsnel wisselen tussen deze sporten waardoor je nooit van te voren hoeft te bepalen welke je wilt beoefenen. Ook kun je wandelen om eventueel een stukje de berg op te lopen. Mocht je opnieuw de berg op willen gaan, hoef je geen skilift te zoeken. Je kunt namelijk allerlei dropzones selecteren waar je een nieuwe rit kunt uitstippelen.

De wereld van Steep ziet er geweldig uit. Het ademt natuur en de sfeer is erg goed. De sneeuw kraakt, de wind huilt en de zon brandt. Vanaf het moment dat je het spel start, wordt kort uitgelegd hoe de besturing en het spel werken. De besturing is soms wat twijfelachtig. De menu’s werken minder soepel vanwege de stijl. Ook kun je bij bij skiën, snowboarden en de wingsuit niet om je heen kijken met de camera. Je kunt wel je skis en snowboard los besturen of ontwijken met de wingsuit. Verder voelt de besturing wel snel natuurlijk aan. Nadat je de tutorial hebt behaald, wordt je compleet vrijgelaten in de game.

‘Doe lekker wat je wilt doen.’, lijkt het motto van het spel. Er zijn direct wat dropzones en challenges beschikbaar. Je bent echter geheel vrij om deze wel of niet te doen. Je kunt ook uren spenderen door zelf lekker op zoek te gaan naar mooie locaties of rustig een sport te beoefenen. Hoe meer challenges je haalt en locaties je ontdekt, hoe meer nieuwe je vrijspeelt. Zo kun je na een paar levels ook vanaf een luchtballon springen of met een helikopter naar een top van een berg gaan. Het is rustgevend, therapeutisch bijna, hoe soepel alles loopt.

Steep Winterfest DLC Steep Road to the Olympics

Tijdens het spelen kom je andere spelers tegen die ook hun eigen ding doen. Je kunt koppelen met een speler die je tegenkomt zodat jullie samen ontdekkingen of challenges kunnen doen. Zo kun je leuke activiteiten ondernemen of onderlinge wedstrijden houden. Het is niet vereist voor de ervaring van het spel, maar vermakelijk is het wel.

Je kunt je personage ook aanpassen met nieuwe kleding, gerei of uitrusting. Zo is er genoeg keuze om je personage een persoonlijke draai te geven. De variatie is wat beperkt waarbij helmen en outfits erg verschillen maar de boards of jassen nauwelijks bijzonder te noemen is. De nieuwe spullen kun je kopen met in-game-geld of je kunt ze verdienen door bepaalde challenges te doen.

Steep

Zoals elke Ubisoft game, heeft Steep ook de nodige bugs, maar deze zijn nauwelijks zichtbaar. Soms kan het voorkomen dat je schaduw boven de grond zweeft, je tussen twee rotsen glitcht of dat een andere speler bovenop je staat. Gelukkig komen deze momenten nauwelijks voor, tenzij je ze opzettelijk opzoekt (wat ook voor de nodige plezier kan zorgen).

Steep is al met al een zeer vermakelijke en rustgevende game met een immens mooie wereld. Het is ideaal om even een half uurtje ontspannen te boarden of gliden maar ook om juist die seconde sneller te gaan dan de nummer 1 van de wereld. Daardoor biedt Steep voor ieder wat wils en zal het zeker niet vervelen.