The Young Pope

Paolo Sorrentino levert met The Young Pope weer een stijlvolle productie af; de geloofwaardige setting wordt sterk gecombineerd met meer fantasierijke elementen. Jude Law speelt de rol van dictator-achtige paus bijzonder koel en zet een van de beste prestaties uit zijn carriere neer.

The Young Pope is nu te koop op Blu-ray en DVD.

We zien de laatste jaren veel grote filmregisseurs die series met een sterk cinematisch karakter maken. Zo waren er onder andere True Detective (seizoen 1) van Cary Fukunaga en The Knick van Steven Soderbergh. The Young Pope van Paolo Sorrentino (La Grande Belezza, Youth) kunnen we nu ook aan dat rijtje toevoegen.

Lenny Belardo (Jude Law) wordt verkozen tot de eerste Noord-Amerikaanse Paus. Als paus Pius XIII is hij vastbesloten om de kerk in volle glorie te herstellen. Ondanks zijn orthodoxe denkbeelden stelt hij interne tradities en gebruiken mondjesmaat aan de kaak. Hij wordt hierin bijgestaan door Sister Mary (Diane Keaton), maar zijn aanpak levert ook tegenstanders op. Zo probeert kardinaal Voiello (Silvio Orlando) om een aftreden te forceren door de paus in de val te laten lopen, maar de gewoontes van de jonge Pius XIII zijn onvoorspelbaar voor de oude garde en hij is zijn tegenstanders altijd een stap voor.

The Young Pope

Regisseur Paolo Sorrentino en zijn vaste cinematograaf Luca Bigazzi hebben wederom een uitermate stijlvolle productie afgeleverd. Hoewel er uiteraard niet in het echte Apostolisch Paleis is gefilmd, is alles geloofwaardig vormgegeven: van locaties als de Sixtijnse Kapel en het Sint-Pietersplein tot de kleding van Jude Law en zijn kompanen. De sterke setting wordt moeiteloos gecombineerd met wat meer fantasierijke passages. Jude Law toont zich deze surrealistische toon meester en zet een van de beste prestaties uit zijn carrière neer; de machtspositie van Pius XIII doet op momenten denken aan een maffiabaas of dictator en Law speelt de rol bijzonder koel.

Toch blijft Sorrentino ogenschijnlijk objectief in zijn visie op de Katholieke kerk. Dit komt niet alleen door het surrealistische karakter, maar ook door de focus op zaken die makkelijk te herkennen zijn. Het scenario, door Sorrentino zelf geschreven, gaat meer over geloof en twijfel dan over religie en hierdoor is The Young Pope voor iedereen toegankelijk. Het verhaal is aanvankelijk niet erg meeslepend, maar de personages en stijl weten toch de aandacht te trekken. Wanneer het plot dan uiteindelijk losbarst, krijgen we met een paar uitmuntende afleveringen te zien waar de serie toe in staat is. Wij kijken dus alvast uit naar het vervolg.