In a Valley of Violence

In a Valley of Violence is een zeer traditionele western die meer vernieuwing had kunnen gebruiken. Ethan Hawke en John Travolta doen het goed, maar het scenario is gewoon niet sterk genoeg.

In a Valley of Violence is nu te koop op DVD.

De western wordt algemeen beschouwd als te stoffig voor het moderne publiek, dus verschijnt er nog maar een klein aantal. Op Tarantino-films als The Hateful Eight na krijgen deze meestal een kleine release, zo heeft ook In a Valley of Violence de Nederlandse bioscopen overgeslagen.

Ex-soldaat Paul (Ethan Hawke) is samen met zijn hond Abbie onderweg van Kansas naar Mexico wanneer hij een klein dorpje doorkruist. Hier komt hij in aanraking met een aantal luidruchtige figuren, waaronder de macho Gilly (James Ransone). De twee krijgen het aan de stok en Paul verkoopt hem een klap, waarna hij het hotel van de zusjes Mary-Anne (Taissa Farmiga) en Ellen (Karen Gillan) betrekt. Gilly blijkt de zoon van de lokale marshal (John Travolta) en deze is niet blij is met het incident. Hij probeert verdere escalatie te voorkomen, maar dit lijkt een onmogelijke taak.

In a Valley of Violence

Zoals dit verhaal je waarschijnlijk al doet vermoeden, doet In a Valley of Violence geen enkele poging om het westerngenre te vernieuwen. De pas 36-jarige regisseur Ti West (V/H/S) heeft zijn traditionele filmstijl duidelijk laten inspireren door klassiekers als de Dollars-trilogie van Sergio Leone (Once Upon a Time in the West). Toch komt op sommige momenten Wests horrorachtergrond naar voren, bijvoorbeeld wanneer Ethan Hawke’s (Boyhood) personage ’s nachts wordt aangevallen, of wanneer hij vervolgens op brute en bloederige wijze wraak neemt op zijn tegenstanders. De soms hilarisch overdreven momenten vormen de meest interessante elementen van een verder matig geregisseerde film.

Ethan Hawke past goed in de rol van stille held en ook John Travolta (Pulp Fiction) stelt, ondanks zijn twijfelachtige accent, niet teleur. De mannen worden beiden meegesleept in het conflict, maar hun motivaties worden goed naar voren gebracht. Toch is de echte uitblinker Taissa Farmiga (The Bing Ring), het jongere zusje van actrice Vera Farmiga (The Conjuring-serie). Haar oudere zus wordt hier gespeeld door Karen Gillan (Guardians of the Galaxy, The Big Short), zij doet het redelijk maar komt wat te modern over. Dit komt ook zeker door het matige script dat bol staat van de clichés. Deze zouden minder storen als de film echt iets bijzonders deed, maar dit is helaas niet het geval.