Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

De manier waarop Tim Burtons visuele flair je kennis laat maken met de magische wereld is bijzonder veelbelovend. Helaas stelt Miss Peregrine's Home for Peculiar Children teleur wanneer het daadwerkelijke verhaal naar boven komt.

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children is nu te koop op Blu-ray, 3D Blu-ray en DVD.

Regisseur Tim Burton staat dan wel bekend om zijn gotische stijl, dit heeft hem er nooit van weerhouden om familiefilms te maken. Van Beetlejuice en Batman tot Charlie and the Chocolate Factory en Alice in Wonderland. Zijn laatste werk, Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, is een verfilming van het gelijknamige boek van Ransom Riggs.

Jake (Asa Butterfield) kreeg van zijn opa Abe (Terence Stamp) al van jongs af aan verhalen te horen over een tehuis met bijzondere kinderen. Iedereen bestempelt ze als sprookjes en verzinsels, maar nadat zijn grootvader op een vreemde manier komt te overlijden, raakt Jake steeds meer overtuigd van de verhalen. Hij trekt naar Wales en ontdekt hier het daadwerkelijke bestaan van Miss Peregrine’s tehuis. Maar terwijl Jake kennis maakt met bijzondere mensen als Miss Peregrine (Eva Green) en Emma (Ella Purnell), blijkt dat er al jarenlang een strijd wordt gevoerd met de boosaardige Barron (Samuel L. Jackson). Jake lijkt de ontbrekende schakel in het gevecht met deze Barron en zijn monsters.

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children

Tim Burton weet je met zijn visuele flair al snel in de film te krijgen, zowel door wat we te zien krijgen als de manier waarop het is vormgegeven. Er wordt de tijd genomen om de wereld te introduceren en dit betaalt zich uit. Het verhaal wordt veelbelovend opgezet en het eerste uur kan zich meten met Burton-klassiekers als Edward Scissorhands. De inwoners van Miss Peregrine’s tehuis zijn stuk voor stuk interessant en omdat niet iedereen te uitgebreid aan bod komt, blijft een zekere magie behouden. De meeste aandacht gaat naar het personage Emma en de jonge actrice Ella Purnell weet hier goed mee om te gaan.

Helaas stelt Asa Butterfield teleur als hoofdrolspeler. De acteur speelde op jonge leeftijd al hoofdrollen in films als Hugo en Ender’s Game en was een belangrijke kandidaat om de nieuwe Spider-Man te worden. Toch lijkt de tiener niet echt geschikt voor een centrale rol. Dit komt in dit geval ook doordat zijn personage weinig te doen heeft; Jake vormt het verlengstuk van de kijker en het krijgen van uitleg lijkt zijn enige bezigheid. Toch daalt het niveau vooral wanneer Barron wordt geïntroduceerd. Het verhaal wordt hier wat chaotisch en de film gaat te veel op computereffecten leunen. Een nieuwe klassieker leek geboren, maar Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children weet het uiteindelijk niet waar te maken.