De Held

De Held heeft degelijk acteerwerk en de cameravoering is soms erg creatief. Verder is de film vooral een grote puinhoop.

De Held is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Menno Meyjes lijkt een omgekeerde carrière te hebben. De Nederlander begon in Hollywood, als schrijver van Spielberg-klassiekers als The Color Purple en Indiana Jones and the Last Crusade, en is nu ‘slechts’ regisseur van Nederlandse boekverfilmingen. Na Het Diner en De Reünie is het nu de beurt aan De Held, gebaseerd op het gelijknamige boek van Jessica Durlacher.

Sara (Monic Hendrickx) en haar man Jacob (Fedja van Hûet) zijn normaal woonachtig in Los Angeles, maar brengen een bezoek aan hun familie in Nederland. Hier komt plots Sara’s vader Herman (Hans Croiset) te overlijden. Moeder Iezebel (Kitty Courbois) en zus Judith (Susan Visser) zijn er kapot van, maar Sara heeft een verdachte ontdekking gedaan over haar vaders bezigheden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tijdens hun verdere verblijf in Nederland worden Sara, Jacob en dochter Tess (Suus de Nies) lastiggevallen door mysterieuze figuren, waardoor Sara nog nieuwsgieriger wordt naar het verleden van haar vader. Ze weet een duister mysterie te ontrafelen, waarin ene Anton (Daan Schuurmans) een belangrijke rol speelt.

De Held

We kunnen ook wel zeggen dat Meyjes zich aan het boek heeft vergrepen, zowel zijn scenario als regie zijn van een bedroevend niveau. Gebeurtenissen springen van de hak op de tak zonder echt impact te maken en aanvankelijk worden deze beelden ook nog eens ondersteund door een tenenkrommende voice-over. De totaal oninspirerende teksten, die ook nog eens niks toevoegen, doen je afvragen waarom je geen audioboek zou opzetten. Na een paar scènes verdwijnt de stem plots, alsof Meyjes tijdens de montage een moment van verlichting had maar is vergeten om het eerste halfuur aan te passen. Om de teleurstelling compleet te maken, komen er ook nog eens een aantal flashbacks voorbij die geen moment authentiek lijken.

De cameravoering is soms bijzonder creatief en verder kunnen we alleen over het acteerwerk nog iets positiefs zeggen. De meeste acteurs leveren prima werk en Daan Schuurmans weet zelfs, terwijl hij zijn beste Ryan Gosling-imitatie doet, iets relatief bijzonders neer te zetten. Fedja van Hûet levert ook goed werk, maar zijn personage verdwijnt naarmate de film vordert erg ver naar de achtergrond. Monic Hendrickx zet een aardige hoofdrol neer, maar wanneer zij volledig op de Halina Reijn-tour gaat en meerdere keren haar borsten laat zien krijg je toch wel medelijden met de Penoza-actrice. Deze film is dat niet waard, Monic.