John Wick Chronicles (HTC Vive)

John Wick Chronicles is een erg vermakelijke game die aansluit op de films en dit gevoel best goed over weet te brengen. Ben je een onbekende van de films, dan slaat deze game af en toe een plank mis. Ondanks blijft het een prima game.

John Wick Chronicles is een Virtual Reality game voor HTC Vive van de studio Starbreeze. Het spel is een losstaand verhaal dat bouwt op het John Wick-universum.

Het spel gaat er vanuit dat de speler bekend is met John Wick; het zit vol referenties naar de films. Het is leuk om in het hotel uit de film te staan, wat fungeert als hub tussen de levels door. In het spel zul je doelwitten moeten omleggen met je wapens en granaten. Je kunt je in het spel niet verplaatsen door middel van teleportatie of andere manieren van verplaatsing in de game.  Zo wordt er wel verwacht dat je genoeg ruimte hebt om fysiek te bewegen in de kamer waar je speelt. Dit kan een probleem zijn aangezien het spel een ruimte van 3 bij 3 meter aanbeveelt, wat redelijk wat is. We hebben dit spel gespeeld in een speelruimte van 1,5 bij 2 meter en het is erg krap om goed te kunnen bewegen. Soms ligt een granaat daardoor net buiten bereik waardoor je deze niet kunt teruggooien

Wat de valkuil van dit spel kan zijn, is ook een van zijn sterke punten. Juist omdat je moet bewegen, blijft de game namelijk trouw aan John Wick. Je bent niet onsterfelijk, maar moet snel zijn. Je hebt cover waar je achter kunt verschuilen en een kistje met wapens zodat je altijd kogels en granaten hebt. Je hebt pistolen, shotguns, sniper rifles en meer tot je beschikking. Het gebruik van de wapens is erg simpel, het spel probeert een arcade-gevoel te creëren. Soms is het moeilijk goed te mikken in de chaos, maar dit voegt ook weer toe aan het adrenalinegehalte dat gelijk staat aan de films.

JohnWickChroniclesVR

John Wick Chronicles heeft een ‘story mode’ waarin je allerlei levels afgaat en de hoogst mogelijke score probeert te behalen. Het verhaal is niet zo meeslepend als de films, al zijn er kleine gebeurtenissen die in het kader van de film zijn. Zo ervaar je momenten die lijken op de films zelf. De meeste levels komen neer op ‘schiet iedereen dood en sterf zelf niet’. Nu is dat natuurlijk de rode draad in de films, maar voor de game voelt het wel repetitief aan. Je krijgt soms een nieuw wapen, maar in elk level moet je alles uitmoorden, waarna je je behaalde punten ziet. Soms zijn er onschuldigen, maar doordat het spel constant roept dat alles dood moet, zie je die snel over het hoofd.

Er zijn wel goede mechanics in de game verwerkt. Zo zijn er vijanden met een schild, je moet hen eerst in hun voet schieten voor je ze door hun hoofd kunt schieten. De pin in granaten kun je met je andere hand eruit trekken, maar als je de granaat bij je hoofd houdt, trek je de pin eruit met je tanden. Zo kun je met een wapen alsnog een granaat gooien. Als je moeite hebt met schieten, kun je een knop indrukken waardoor je een ‘laser sight’ krijgt zodat het duidelijker is waar je schiet.

JohnWickChroniclesVR

Er zijn online leaderboards waardoor het opnieuw spelen van een level wordt aangemoedigd. Naast de standaard levels, is er ook een training mode en een freeplay mode waardoor er genoeg te doen is buiten de reguliere missies. John Wick Chronicles is een leuke game die zijn best doet aan te sluiten bij de films, maar helaas verwacht de game wel dat de speler de films heeft gezien. Naast dit en het feit dat het spel soms erg chaotisch is, speelt de game makkelijk weg. Het is een leuke shooter en het John Wick-sfeertje past er goed bij. Zo blijft het uiteindelijk een zeer vermakelijke game.