Captain Fantastic

Viggo Mortenson zet in Captain Fantastic een Oscarwaardige rol neer. Dit komt ook door het slimme scenario, met niet alleen scherpe dialogen maar ook een kritische noot. Alleen de kindacteurs zijn niet altijd even sterk.

Captain Fantastic is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Na films als de The Lord of the Rings-trilogie, A History of Violence, Eastern Promises en The Road was het de afgelopen jaren wat stil rond acteur Viggo Mortenson. Toch lijkt deze pauze zich uit te betalen; de Amerikaan werd de afgelopen maanden overladen met nominaties voor zijn hoofdrol in Captain Fantastic en maakt momenteel kans op een Oscar voor ‘Beste acteur’.

Ben (Viggo Mortenson) leeft in de bossen met zijn kinderen: Bo (George MacKay), Kielyr (Samantha Isler), Vespyr (Annalise Basso), Rellian (Nicholas Hamilton), Zaja (Shree Crooks) en Nai (Charlie Shotwell). Ze zijn volledig zelfonderhoudend, jagen op hun eigen voedsel, zijn experts in zaken als bergbeklimmen en ’s avonds discussieren ze over filosofische onderwerpen. Het enige waar ze niet klaar voor zijn, is de grote boze buitenwereld. Maar nadat hun moeder Leslie (Trin Miller) komt te overlijden zal het gezin naar de stad moeten trekken om haar begrafenis bij te wonen. Tijdens deze reis komt het gezelschap verschillende personen tegen die het niet allemaal met hun opvoeding eens zijn en hierdoor komt het gezin onder zware druk te staan.

Captain Fantastic

Captain Fantastic valt enigszins te vergelijken met de roadtrip-tragikomedie Little Miss Sunshine; Een wat vreemde familie komt in de grote wereld terecht waarna zich een soort rariteitenkabinet ontvouwt. Viggo Mortenson is al vanaf het eerste frame geweldig en zet zeker een Oscarwaardige prestatie neer. Hoewel zijn personage een wat vreemde vogel is, weet hij hem door zijn genuanceerde acteerwerk erg menselijk en begrijpbaar te maken. Dit komt ook zeker door het scherpe scenario; Ben zet elk dialoog op zijn kop met zijn oprechte uitspraken. Van de overige acteurs is George MacKay (11.22.63) het meest overtuigend. Oudste zoon Bo wordt het meest verdiept en MacKay weet hier mooi invulling aan te geven. De rest van de kinderen acteert prima, ze hebben zo hun mindere momenten maar blinken wel uit als collectief; het geheel is meer dan de som der delen.

De kinderen lijken exceptioneel met hun overlevingsvaardigheden en filosofische kennis, maar door het personage Ben en zijn vertolking ga je geloven dat dit toch mogelijk is. Toch is het niet enkel rozengeur en maneschijn; Captain Fantastic durft ook kritisch te zijn. De keerzijdes van zowel Bens opvoeding als de invloeden van de buitenwereld komen mooi aan bod. Een bijzonder indrukwekkende prestatie van regisseur annex scenarist Matt Ross (28 Hotel Rooms).