For Honor

For Honor heeft een interessant vechtsysteem, met een diepgaande besturing en diverse personages met elk hun eigen specialiteiten. Helaas komt dit vooral goed naar voren in de online een-op-een-gevechten, bij grotere veldslagen voelt het wat onwennig.

Na Assassin’s Creed en Watch Dogs doet Ubisoft wederom een poging om een succesvolle franchise op te zetten. For Honor speelt zich af in een wereld die is verdeeld onder drie facties, namelijk ridders, vikingen en samurai. Als onderdeel van deze groeperingen heb je een simpel doel: je tegenstander in mootjes hakken. Net als bij de eerdergenoemde series lijkt het erop dat ook nu weer een vervolg nodig gaat zijn om de volle potentie te benutten.

For Honor stelt de gevechten centraal en stelt op dit vlak niet teleur. De opzet is simpel en werkt intuïtief, maar bevat ook veel diepgang. Het begint allemaal met de schouderknoppen; met de linkerkant wordt een defensiepose aangenomen en met de rechterkant kunnen lichte en zware aanvullen worden uitgedeeld. Het richten van aanvallen en blokkeringen werkt met de rechterstick en met de overige knoppen kunnen bijvoorbeeld klappen worden gegeven. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar kost behoorlijk wat tijd om goed onder te knie te krijgen. Om het spel online te domineren zal een uitgebreide kennis van de beschikbare combo’s en speelbare personages nodig zijn.

For Honor

De online-elementen vormen duidelijk de focus van For Honor, maar de game bevat ook een verhaalmodus. Helaas lijkt deze meer op een uitgebreide tutorial. Het verhaal duurt wel zo’n vijf tot zeven uur, maar echt samenhangend of meeslepend is het geen moment. De grote veldslagen en gevechten met meerdere tegenstanders maken ook niet bepaald goed gebruik van het vechtsysteem.

De game blinkt dan ook uit in de online een-op-een-gevechten. Er is ook de mogelijkheid om veldslagen of vier-tegen-vier-gevechten te doen, maar ook dit werkt, vergelijkbaar met de verhaalmodus, niet optimaal. Aan de oppervlakte lijkt For Honor een hack-and-slash-game, maar in principe valt het meer te vergelijken met vechtspellen als Mortal Kombat of Tekken. Het is hierdoor wel jammer dat er geen offline multiplayer aanwezig is, je zal alleen online je vrienden kunnen uitdagen. Aan de een-op-een-gevechten kan door de diepgang veel plezier worden beleefd, maar eigenlijk stellen alle andere elementen wat teleur.