Nintendo Switch
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

De Nintendo Switch is een console die Nintendo weer terugbrengt waar het wil zijn, bij de gamer. Het is niet de sterkste console met de sterkste line-up, maar een (toekomstige) lading van Nintendo Exclusives en hopelijk third-party-games maakt de Nintendo Switch tot een succes. Vooral het feit dat je je games nooit meer echt hoeft te stoppen, is het absolute pluspunt.

Het is eindelijk zover, de Nintendo Switch ligt vanaf vandaag in de winkels (voor zolang het duurt, want overal is die reeds uitverkocht) en het is dus tijd om eens te kijken naar deze nieuwe console die Nintendo betere tijden moet brengen. In een uitgebreide preview vorige maand zijn we al diep ingegaan op de hardware en functies van het apparaat. Daarom zoomen we in deze recensie meer in op het totaalplaatje, alhoewel we natuurlijk nog wel kort de opties aanstippen.

Nintendo Switch Preview

En om daar maar direct mee te beginnen, heeft de Nintendo Switch drie modi beschikbaar. Een tv-mode, een handheld-mode en een tabletop-mode. De Nintendo Switch werd vooraf al uitgebreid geprezen om de flexibiliteit: gamen waar en wanneer je wilt, tegen wie je wilt. Want met dank aan een lokale multiplayer kunnen tot acht systemen met elkaar worden verbonden zonder internet. En alhoewel dit nog niet is getest door ons, zijn we hier zeer benieuwd naar.

Nintendo heeft op dit moment zelf pas drie games uitgebracht. Snipperclips, The Legend of Zelda: Breath of the Wild en 1-2-Switch. De eerste game is een puzzelgame die vooral heel leuk met meerdere personen is (review volgt). De tweede is natuurlijk de game waarvoor veel mensen een Switch zullen halen, maar die is ook verkrijgbaar voor de Wii U. En de laatste is een partygame die zomaar eens de potentie heeft om de nieuwe singstar te worden van de puberale verjaardagsfeestjes (wat overigens helemaal niet erg is).

prijs online dienst Nintendo Switch

Daarnaast zijn er een tiental titels van andere uitgevers en indie-ontwikkelaars. Een echt sterke line-up is er dus nog niet, maar dat is een keuze die bewust is gemaakt en wat ons betreft ook wordt begrepen. Waren bijvoorbeeld Splatoon en Mario Kart 8 Deluxe direct vandaag uitgekomen, was met één of twee maanden de kritiek dat er te weinig topgames uitkwamen kort na release. Daarnaast zullen de meeste mensen zo lang bezig zijn met The Legend of Zelda: Breath of the Wild, dat ze voorlopig helemaal geen tijd hebben. Overigens zegt een launch line-up zeker niet alles. In dit artikel op Wikipedia vind je de line-up terug van onder andere de Wii U, die officieel geflopt is.

Over het gebrek aan aantallen titels klagen wij dus absoluut niet. Met Mario Kart, Splatoon, Mario en nog vele andere games onderweg voor nog dit jaar zit dat wel snor. Wat nog niet zeker is, is de support van 3rd-party-ontwikkelaars. Natuurlijk komt FIFA naar de Switch en natuurlijk komt The Elders Scrolls naar de Switch, maar komen straks ook de nieuwe Assassin’s Creed, Call of Duty en ga zo maar door? Dat is speculeren, maar we hopen van wel.

Nintendo Switch

Wat wel opvalt is het gebrek aan software op de console zelf. Er is geen Netflix, geen Youtube en zelfs geen browser. De reden (volgens Nintend0): iedereen heeft al een smartphone en kan daarop video’s en vlogs kijken en websites bezoeken. Niet eens zo’n gekke gedachte natuurlijk. Je kunt onderweg door het ontbreken van een 3G- of 4G-module namelijk niet internetten en dan krijg je dus de klacht dat het alleen thuis of met wifi werkt.

Overigens worden de apps op een later moment nog wel toegevoegd en om nu te zeggen dat een multimedia-platform altijd een warm welkom krijgt, gaat ook weer te ver. Bij de Xbox One was namelijk juist de klacht dat niet de gamer centraal stond en dat is bij Nintendo wel. Het meest onder de indruk zijn wij (naast van Zelda: BOTW) van de controllers. Bij iedere Switch worden standaard twee Joy-Cons geleverd, waardoor iedere koper direct met bijvoorbeeld 1-2-Switch tegen een medespeler kan spelen. Het belangrijkste is de HD-rumble functie die we ook in onze preview al benoemde. Deze zorgt er bijvoorbeeld voor dat je kunt voelen hoeveel ijsklontjes er in een glas zitten.