Preview: Detached (HTC Vive)

Detached is een prachtige game, maar is nauwelijks speelbaar door de misselijkmakende besturing. De momenten dat je rustig kan genieten zijn mooi, maar dan moet je die kans wel krijgen. Met betere besturing zou het spel het een hoop beter doen.

Detached is een VR-game voor Oculus Touch en HTC Vive. In deze game bestuur je een personage door een ruimteschip en de daar omheen gelegen rotsformatie terwijl je er achter probeert te komen wat er precies gebeurd is. Naast de singleplayer is er ook PvP-multiplayer, waarin je andere spelers sneller af zult moeten zijn om te ontsnappen. Momenteel is Detached in Early Access, maar is de game wel prima speelbaar.

Je bestuurt je personage door met je linker-controller te wijzen waar je naartoe wilt vliegen en met je rechter-controller het beeld te oriënteren. Je kunt het personage langs alle assen bewegen en roteren, dus vrijheid van beweging heb je zeker. Het is een advies om de tutorial te doen, zodat je een beter gevoel hebt hoe je soepel door de ruimte kan vliegen. De singleplayer-modus van Detached is een pracht voor het oog. Terwijl je door de ruimte zweeft en het geweldige uitzicht bewondert, zul je van onderdeel naar onderdeel moeten vliegen om zaken te repareren/heractiveren. Het is in het begin totaal niet duidelijk waar je naartoe moet, waardoor ronddolen snel gebeurt. Er is niet veel te doen, maar dat hoeft ook niet. Echter voegt dit wel toe aan het gevoel van eenzaamheid. Denk aan de film Gravity, maar dan ervaar je het zelf.

De multiplayer is wel vermakelijk, maar voelt als dertien in een dozijn. In deze modus ontdek je dezelfde ruimtes als in de singleplayer, met hooguit wat extra interactieve schermen. Hierbij kun je een andere speler tegen komen. Zodra je deze hebt ontmoet, zul je tegen elkaar moeten racen naar de uitgang voordat het deel van het schip zichzelf afschiet naar de oppervlakte van de planeet waar je op uitkijkt. Het is een leuk idee omdat je over het algemeen niemand zult tegenkomen, dus is een indringer des te gevaarlijker. Helaas is op het moment bijna niemand te vinden om tegen te spelen, waardoor deze modus op dit moment vrijwel niet te spelen is.

Detached

Helaas wordt dit spel geteisterd door een probleem. Datgene wat het spel zo vet maakt, is ook datgene wat voorkomt dat het spel populair zal worden. De besturing en de vrijheid daarin kunnen er voor zorgen dat je misselijk wordt of wagenziekte ervaart. Aangezien je staat of zit in een kamer, maar je ogen vertellen je dat je aan het rondtollen bent, zorgt dit ervoor dat je hersenen niet helemaal begrijpen wat er gebeurt. De besturing maakt het mogelijk dat je op elk moment de beweging kunt stopzetten, maar zonder te bewegen kom je überhaupt nergens. Wij hebben slechts momenten van vijf tot tien minuten kunnen spelen voor we moesten herstellen van de misselijkheid. De gemiddelde VR-game en besturing is geen probleem voor ons, maar bij deze game was het al snel te veel.

Detached is een prachtige game en het spelelement kan erg interessant worden. Echter zorgt de huidige besturing ervoor dat menig een persoon niet langer kan spelen dan tien minuten. Helaas is dit wel een type game die je graag langer wilt spelen en soms gewoon wilt ervaren. Het gevoel van nietigheid en de pracht van het universum zijn een genot om te zien. Het is zonde dat je daarvoor stil moet blijven zweven als je ervan wilt kunnen genieten. Hopelijk zal dit in een toekomstige update verholpen worden, anders zal de game nooit een hoogvlieger worden.