Collateral Beauty

Collateral Beauty schiet zijn doel volledig voorbij en lijkt meer op een parodie dan een serieus drama. Op zijn minst goed voor één verbazingwekkende kijkbeurt.

Collateral Beauty is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Ondanks zijn grote staat van dienst, heeft Will Smith nog nooit een Oscar gewonnen. Toch voelt het alsof hij recentelijk elke december een poging doet, met films als The Pursuit of Happiness, Seven Pounds en Concussion. Collateral Beauty leek zich bij dit rijtje voegen, maar de daadwerkelijke film lijkt totaal niet op wat de marketingcampagne doet denken.

Na een traumatische gebeurtenis ziet de voorheen charismatische Howard (Will Smith) het niet meer zitten. Uit frustratie schrijft hij brieven naar Liefde, Dood en Tijd, die uiteraard onbeantwoord blijven. Zijn vrienden annex collega’s zijn bang dat hij hun bedrijf schade aanricht, dus verzinnen ze een complot. Ze laten acteurs de rollen van Howardss geadresseerden spelen, om hem vervolgens met bewerkt beeldmateriaal te chanteren. Het is aan Brigitte (Helen Mirren), Amy (Keira Knightley) en Raffi (Jacob Latimore) om Howard om de tuin te leiden, maar hun slachtoffer vindt steun bij Madeline (Naomie Harris).

Collateral Beauty

Op het eerste gezicht, en na het zien van de trailer, wekt Collateral Beauty de indruk van een typische Oscarfilm. Een pretentieuze titel, hartverwarmend verhaal en absolute sterrencast; normaal gesproken haast een garantie op onderscheidingen. Het is duidelijk de bedoeling dat de kijker snotterend meegaat op een emotionele achtbaan, maar het geheel komt vooral komisch over. Alsof het de bedoeling was om een parodie op eerdergenoemde Will Smith-films te maken. Wanneer je denkt alles te hebben gezien doet een late onthulling overal nog een schepje bovenop.

Het maakt van Collateral Beauty geen vervelende, maar vooral een verbazingwekkende kijkervaring. Op geen enkel moment weet de film zijn doel te bereiken. Aan de cast ligt het niet; de grote namen stellen niet teleur. Tevens is Jacob Latimore een uitstekend talent, dat weet op te vallen ondanks alle ervaring om hem heen. Collateral Beauty doet je mond 97 minuten openstaan van verbazing. Een intrigerend project, waarvan moeilijk te begrijpen is hoe het ooit gemaakt heeft kunnen worden.