Nocturnal Animals

Door de mooie vormgeving en goede acteerprestaties weten de vele verschillende verhaal- en tijdslijnen van Nocturnal Animals een sterk geheel te vormen. Het scenario en de regie van Tom Ford zijn mooi gebalenceerd en het indrukwekkende slot vormt de kers op de taart.

Nocturnal Animals is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Tom Ford werd vooral bekend als kledingontwerper en werkte in die hoedanigheid bijvoorbeeld bij de James Bond-film Quantum of Solace. Later maakte hij de overstap naar de regisseursstoel, met het succesvolle A Single Man tot gevolg. Zijn opvolger Nocturnal Animals moest deze film overtreffen, wat aardig is gelukt.

Kunstgalerie-eigenaar Susan (Amy Adams) ontvangt een manuscript van haar ex-man Edward (Jake Gyllenhaal). Het boek, met de titel Nocturnal Animals, beschrijft een reeks schokkende en bloederige ervaringen in het leven van ene Tony (ook Jake Gyllenhaal) en zijn gezin. Susan herkent elementen uit haar relatie met Edward en begint te reflecteren op de gebeurtenissen in hun verleden. Naarmate ze verder in het boek komt moet ze ook haar eigen geheimen onder ogen komen. Ze besluit om haar ex-man weer eens te zien, maar dit loopt anders dan verwacht.

Nocturnal Animals

Zoals uit de verhaalbeschrijving misschien duidelijk is geworden, wisselt Nocturnal Animals tussen een aantal tijds- en verhaallijnen. Dit is zeker geen gemakkelijke taak, maar Tom Ford weet het perfect uit te voeren. Dit komt grotendeels doordat de vormgeving een goede weerspiegeling van de betreffende personage’s vormt. Zo zijn omgevingen in het heden erg steriel, met een zekere elitaire oppervlakkigheid. Tijdens de flashbacks komen de personages een stuk oprechter over en is de vormgeving iets losser. De boekpassages vormen een groter contrast; de broeierige locaties en ongure personages hebben iets smotsigs en veroorzaken daarmee direct een ongemakkelijk gevoel.

De acteurs weten goed bij deze stijlen aan te sluiten. Amy Adams (Arrival) en Jake Gyllenhaal (Enemy, Nightcrawler) zijn overtuigend in de verschillende tijdslijnen, maar de echt indrukwekkende prestaties komen in de boekpassages aan bod. Gyllenhaal weet hier de wanhopigheid van Tony goed weer te geven. Je kan niet anders dan met hem meeleven, zelfs al is zijn personage fictief in de wereld die de film schetst. Aaron Taylor-Johnson (Avengers: Age of Ultron) is een sterke schurk die goed weet te balanceren op het randje van karikaturaliteit, terwijl Michael Shannon (The Night Before) een iets meer ingetogen, maar minstens net zo indrukwekkende rol neerzet. Het goed uitgebalanceerde scenario laat alle elementen mooi tot hun recht komen en het indrukwekkende slot vormt de kers op de taart.