Injustice 2

Injustice 2 is een ontzettend goede game. Het totale pakket zit boordevol content. De innovatieve spelmodussen, fraaie graphics en vooral het loot-systeem zorgen ervoor dat dit spel voorlopig nog niet van onze console verdwijnt.

Na talloze nieuwberichten en trailers is het eindelijk zover: Injustice 2 ligt in de winkels. De game is het directe vervolg op Injustice: Gods Among Us en is ontwikkeld door NetherRealm Studios, die we ook kennen van het erg goed ontvangen Mortal Kombat X.

Injustice 2

Het is goed te merken dat Injustice 2 van deze makers komt. De gameplay-mechanismen zijn grotendeels hetzelfde. Supermoves, stage-interacties en het uigebreide combo-systeem zijn allemaal weer aanwezig. Wanneer de super-meter van een personage volledig gevuld is kan door beide triggers in te drukken een erg spectaculaire supermove worden uitgevoerd. Wat dan volgt is een indrukwekkend filmpje, waarin je de tegenstander compleet vermorzeld. In het geval van Batman wordt bijvoorbeeld de tegenstander de wolken ingetrokken door de Bat-plane, waarna deze het volledige wapenarsenaal op het personage afvuurt. De eerste paar keren voelt het geweldig om je tegenstander op zo’n move te trakteren, maar na verloop van tijd gaat dit vervelen en wordt het helaas een hinderlijke onderbreking van je robbertje vechten.

Dit is eigenlijk het enige minpunt wat betreft de gameplay. NetherRealm heeft flink zijn best gedaan om het bestaande vechtsysteem uit te breiden met allerlei extra’s. Zo heeft je super-meter nu veel meer functies. Hij kan bijvoorbeeld gebruikt worden om uit combo’s te breken en een clash uit te lokken. In zo’n clash zetten beide personages een deel van hun meter in. De winnaar van de clash zal er wat health bij krijgen, de verliezer zal wat extra health verliezen. Dit kan er net voor zorgen dat het gevecht in je voor- of nadeel kantelt. Ook kun je er voor kiezen om de clash bewust te verliezen, om zo je power-meter te sparen en het gevecht te beslissen met een supermove. Zo zijn er nog veel meer toevoegingen aan de gameplay gedaan die het vechten tactischer maken dan voorheen. Dit zorgt ervoor dat de game vertrouwd en toch vernieuwend voelt.

Injustice 2

Qua spelmodi is er genoeg te kiezen. Net als bij de vorige Injustice en Mortal Kombat is er weer een verhaalmodus aan het spel toegevoegd. Brainiac is er op uit om de aarde van haar kennis te beroven om vervolgens de planeet te vernietigen. Het verhaal voelt als pure fanservice. Elke superheld en slechterik heeft een rolletje en het is daarnaast een leuke manier om de verschillende personages te leren kennen. Dat er af en toe wat rare sprongen worden genomen om een personage toch maar een rolletje te laten hebben nemen we voor lief en vergeven we de ontwikkelaar.

Naast het verhaal is er ook de Multiverse. In deze modus kies je een personage en neem je het in verschillende werelden op tegen allerlei tegenstanders. Deze werelden hebben elk hun eigen modifiers, wat voor een leuke afwisseling zorgt. Het leukste deel van de Multiverse is echter het loot-systeem. Door te vechten zullen je personages steeds verder in level stijgen en daarnaast verdien je allerlei loot, waarmee je je personages helemaal naar eigen smaak kunt inrichten. Niet alleen op het gebied van outfits, maar er kunnen ook nieuwe moves worden verdiend. Zodoende kun je jezelf helemaal inrichten op de komende tegenstander door te switchen tussen outfits en moves. De Multiverse is een erg toffe vondst van NetherRealm en het zorgt ervoor dat je vele uren in het spel kunt steken zonder dat het repetitief aanvoelt.

De laatste spelmodus is multiplayer. Ook deze doet precies wat je van een vechtspel mag verwachten. Je hebt ranked en unranked matches, king of the hill en natuurlijk ook normale couch-multiplayer. Alle hierboven beschreven gameplay-elementen hebben vanzelfsprekend ook hun weg gevonden naar de multiplayer.

Een ander punt waar Injustice 2 hoge ogen gooit zijn de graphics. De game ziet er ontzettend mooi uit en zeker in de verhaalmodus heb je af en toe het idee dat je naar een film zit te kijken. Dat zit hem vooral in de gezichtsanimaties die erg natuurgetrouw overkomen. Je ziet de emoties van de gezichten afspatten, wat je erg doet meeleven met onze superhelden. Zeker voor een vechtspel is dit uniek.

Injustice 2 staat als een huis. Het totale pakket zit bomvol content en straalt aan alle kanten kwaliteit uit. Het overvolle roster en de innovatieve spelmodi maken het een verplichte aankoop voor iedereen die ook maar een klein beetje kan genieten van vechtspellen. Of het de beste in het genre is moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar wij zijn in ieder geval diep onder de indruk.