Mortal Kombat X

Mortal Kombat X is geweldig voor mensen die niet bekend zijn met het Fighting genre vanwege zijn duidelijkheid en verscheidenheid aan modi. Tegelijkertijd heeft het spel door een verfijnd vechtsysteem en de briljante toevoeging van Variations voor de fanatieke gamers heel veel te bieden. Het spel ziet er daarnaast grafisch geweldig uit en de Fatalities zijn om van te genieten.

Mortal Kombat staat erom bekend de gruwelijkste fighting game te zijn. Met Mortal Kombat X behoudt NetherRealm Studios deze titel met gemak.

Echter biedt het spel zoveel meer dan bloed en rondvliegende ledematen. Met een zeer verfijnd vechtsysteem mag Mortal Kombat X zich meten met de beste. Het spel heeft een aantal single-player modi, waarvan de meest indrukwekkende Story mode. Bij fighting games gaat het met een Story mode meestal om een intro filmpje, zeven gevechten tegen willekeurige personages met daarna een eindbaas en een filmpje om het af te sluiten. NetherRealm Studios heeft dit echter anders aangepakt. Het verhaal bestaat uit twaalf hoofdstukken, die allemaal rond een ander personage draaien. Zo vecht je zo’n vier tot vijf uur lang verschillende gevechten, met tussendoor cutscenes. Het is eigenlijk alsof je naar een actiefilm kijkt. Je zal ongeveer evenveel tijd besteden aan het kijken naar het verhaal, als dat je bezig bent met vechten. In deze cutscenes zitten af en toe quick time events, zo moet je binnen de tijd op een bepaalde knop drukken of je kan toekijken hoe je karakter in elkaar wordt geslagen. Verwacht geen bijzonder hoogstaand of meeslepend verhaal. Wat je wel mag verwachten is een vermakelijk kung fu en sci-fi verhaal dat je met een korrel zout moet nemen.

Mortal-Kombat-X-Storymode

Naast Story mode heb je nog Towers, waarin spelers naar boven moeten klimmen door gevechten te winnen. Bijzonder interessant is de Krypt. Hierin ga je op een retro manier stapje voor stapje door kerkhoven, spinnennesten en tempels. Er liggen monsters op de loer, je moet items vinden om verder te kunnen, en je speelt dingen vrij voor je personages, zoals nieuwe outfits en Fatalities. Het voelt onhandig en verouderd, maar tegelijkertijd heeft het een gevoel van mysterie en een charme waardoor je alles wilt ontdekken.

Als je voor het eerst naar het karakter keuzescherm gaat, kun je misschien denken dat er weinig vechters zijn om uit te kiezen. Al snel zal je je realiseren dat je er volledig naast zit. NetherRealm komt namelijk met de Variations. Elke personage kan kiezen uit drie variaties die veranderen hoe het karakter gespeeld moet worden, maar de basis behoudt hij. Zo kan je opeens tegen je eigen poppetje spelen, om er vervolgens achter te komen dat hij volledig andere dingen doet dan jijzelf. Deze toevoeging is niets minder dan briljant, zo kan je iemand die je dacht volledig te beheersen, opnieuw leren met andere vaardigheden om je arsenaal uit te breiden. Voor mensen die gewoon wat met het spel willen rotzooien is dit al een leuke toevoeging, voor de fanatieke spelers voegt dit een hele nieuwe dimensie toe.

Voor de mensen die niet bekend zijn met Mortal Kombat, het spel is misschien wel het meest bekend om zijn Fatalities. Als je je tegenstander hebt verslagen, zal hij even duizelig rond waggelen en jij mag kiezen hoe je hem afmaakt. Dit kan met je gewone bewegingen, of met de zogeheten Fatality. Door een knoppencombinatie in te voeren maak je je tegenstander af op de meest gruwelijke wijze, die voor elk personage weer anders is. Voor sommige mensen is het misschien te afgrijselijk om het te kunnen waarderen, maar elke Fatality is een klein meesterwerk. Daarnaast is er geen betere manier om je tegenstander te laten zien wie de baas is dan met een Fatality.

ermac_fatality

Iets wat genoemd moet worden is dat het spel er grafisch spectaculair uit ziet, al helemaal voor een fighting game. Je kan de regendruppels op je personage zien tijdens het gevecht en het detail voor bloed dat tijdens al het geweld tevoorschijn komt is indrukwekkend. Dit alles draagt bij aan het nog gruwelijker maken van de ervaring, elke klap ervaar je als pijnlijk. De levels waarin je speelt zijn met een goed oog voor detail gemaakt. Elk level is weer in een andere setting en heeft verschillende items die je kan gebruiken. Alles van een stuk hout waardoor je ver weg kan springen van je tegenstander, tot een paal om je tegenstander tegen aan te slaan of een oud vrouwtje uit het publiek om als projectiel te gebruiken.

Er is een verscheidenheid aan online modi. Er zijn de standaard één-tegen-één gevechten, King of the Hill, team battles of je kan zelf een lobby opzetten en met andere mensen sparren. Voor iedereen is er wel wat te doen en dat is zeer welkom. Daarnaast staan fighting games erom bekend dat er online een goede verbinding moet zijn, omdat het anders niet speelbaar is. Dit door het feit dat combo’s lastig uit te voeren zijn en een precieze timing vereisen en omdat je snel moet kunnen reageren op de actie van je tegenstander. Mortal Kombat X speelt vlekkeloos online, natuurlijk kan het spel er alsnog niks aan doen als één van de twee spelers een bijzonder trage internetverbinding heeft. Na dagen van spelen heb ik maar een handjevol potjes gehad met een slechte verbinding, wat zeer fijn is.

Al met al zorgt Mortal Kombat X voor een geweldige ervaring voor iedereen. Waar een spel zoals Street Fighter een absolute ramp is voor nieuwe spelers, begeleidt Mortal Kombat je door het spel en is er genoeg te doen, of je nou offline of online wilt spelen. Simpel genoeg voor de mensen die willen rotzooien en wat klappen uit willen delen, maar rijk genoeg zodat veteranen en fanatieke gamers helemaal los kunnen gaan.