Billy Lynn’s Long Halftime Walk

Met een realistische beeldstijl en kritische blik weet regisseur Ang Lee van Billy Lynn's Long Halftime Walk een interessante weergave van Amerikaans patriotisme te maken. De tijdslijnen verstoren elkaar soms, maar verder is dit een meer dan uitstekende film.

Billy Lynn’s Long Halftime Walk is nu te koop als Blu-ray, 3D Blu-ray, 4K Blu-ray en DVD.

Na het succes van Life of Pi ging de Taiwanese regisseur Ang Lee een ambitieuze klus aan met Billy Lynn’s Long Halftime Walk. De film werd opgenomen in 120 frames-per-seconde (fps), terwijl het 24-fps-formaat gangbaar is. Het zou een hyperrealistische ervaring moeten bieden, maar de reacties waren lang niet allemaal positief. Gelukkig heeft deze techniek niet de overstap gemaakt naar de Blu-ray-release. We kunnen de productie nu dus an sich beoordelen.

Het is 2004 en de Verenigde Staten zijn verdeeld over deelname aan de Irak-oorlog. Hier komt enigszins verandering in wanneer een video van soldaat Billy Lynn (Joe Alwyn) opduikt. Hierin is te zien hoe hij de gewonde sergeant (Vin Diesel) beschermt. Er wordt besloten om Billy en zijn collega’s van Bravo Squad, onder leiding van Dime (Garrett Hedlund), een zegetocht door de staten te laten maken. Op Thanksgiving gaat deze parade langs de pauzeshow van een football-wedstrijd, waar we door Billy’s flashbacks ontdekken wat er daadwerkelijk in Irak is voorgevallen.

Billy Lynn's Long Halftime Walk

Het acteerwerk is uitstekend. Nieuwkomer Joe Alwyn zet een intrigerende hoofdrol neer en weet veel te verbeelden met slechts zijn gezichtsuitdrukkingen, maar ook zijn accent is meer dan overtuigend. Toch is Garrett Hedlund (Tron: Legacy) waarschijnlijk de echte uitblinker, zijn harde leider wordt met de nodige menselijkheid vertolkt en weet met elke uitspraak te boeien. Vin Diesel (Fast & Furious) laat, jaren na zijn rol in Saving Private Ryan, wederom zien dat de rol van militair hem als gegoten zit, terwijl Kirsten Stewart (Café Society) weet de reputatie-schade van Twilight steeds verder te herstellen en gaat hiermee door in de rol van Billy’s zus.

Dat de acteurs goed naar voren komen, is mede te danken aan het sterke camerawerk. Veel scenes zijn vanuit het point-of-view van bepaalde personages gefilmd. We kunnen ons voorstellen dat dit erg indringend kan zijn op het grote doek, maar in de thuissituatie wordt het werk van de acteurs op de juiste manier vergroot. Ang Lee (Brokeback Mountain) en cinematograaf John Toll (Iron Man 3, Sense8) brengen niet alleen de acteurs optimaal ten tonele, maar weten ook je aandacht te grijpen met de manier waarop simpele dingen in beeld komen.

Hoewel de Blu-ray niet de volledige technische mogelijkheden benut, weet de realistische beeldstijl goed over te komen. De overgang tussen de verschillende tijdslijnen is soms wat storend, en het verhaal van de zegetocht zelf is niet echt interessant, maar Billy Lynn’s Long Halftime Walk weet een boeiend en kritisch licht op het Amerikaanse patriotisme te werpen.