The Institute

James Franco stelt teleur met zowel zijn acteer- als regiewerk in The Institute. De bijrol van Tim Blake Nelson is het enige lichtpuntje, verder is deze film vooral slecht.

The Institute is nu te koop op Blu-ray en DVD.

James Franco is vooral bekend van zijn acteerwerk in Spider-Man, 127 Hours, Spring Breakers en verschillende komedies als The Interview en The Night Before. Hij heeft ook een aantal producties geregisseerd. Zo kunnen we later dit jaar The Masterpiece aanschouwen, een verfilming van het verhaal achter cultfilm The Room. Eerst is het nog tijd voor The Institute, een horror met onder andere niet-Oscarwinnares Pamela Anderson.

De film beschrijft het ‘waargebeurde’ verhaal van het Rosewood Instituut. In de negentiende eeuw wordt Isabel Porter (Allie Gallerani) hier opgenomen. Ze rouwt om het verlies van haar dierbare en ziet in de experimentele psychiatrie een mogelijke oplossing voor haar problemen. De behandelmethodes van Dr. Cairn (James Franco) blijken uiterst onorthodox. Maar wanneer Isabel de ware reden achter haar verblijf ontdekt, lijkt het al te laat om het duistere complot te stoppen.

The Institute Foto: DFW

De geneeskunde in de negentiende eeuw en de vroege psychiatrie zijn fascinerende onderwerpen, die we bijvoorbeeld in de serie The Knick al optimaal benut zagen worden. Het lijkt het ideale voer voor een spannende horrorfilm die je ook aan het denken weet te zetten. De opbouw begint goed; het is duidelijk dat er iets niet pluis is in het instituut, waardoor er een interesse wordt gewekt. De verdere film maakt ook een aantal aardige wendingen en stipt interessante concepten aan, maar de algehele uitvoering is toch echt onvoldoende.

De manier waarop het verhaal zich ontvouwt, is ontdaan van elke vorm van spanning. Dit wordt vooral duidelijk wanneer het personage van James Franco wordt geïntroduceerd, ongeveer vijftien minuten in de film. Met zijn slechte acteerwerk haalt hij het hele product omlaag, maar ook de hoofdpersoon wordt vooral gedefinieerd door haar expositionele uitspraken. Lichtpuntjes zijn slechts spaarzaam aanwezig, eigenlijk is alleen de rol van Tim Blake Nelson (Billy Lynn’s Long Halftime Walk) als horrorchirurg het vermelden waard. Hij komt niet erg vaak naar voren, maar zorgt met zijn ingetogenheid voor een ongemakkelijke sfeer. Verder is The Institute vooral geschikt om met een grote boog te vermijden.