Giant Cop Justice Above All

Giant Cop: Justice Above All is in de kern een erg leuk spel maar legt soms net te weinig uit, waardoor frustratie op de loer ligt. Het gevoel een enorme reus te zijn en de humor van het geheel maken een hoop goed.

Giant Cop Justice Above All is een VR-game die al een tijdje uit is voor Oculus Rift. Sinds kort is het spel ook voor de HTC Vive beschikbaar. Volgens de uitgever komt Giant Cop binnenkort ook naar PlayStation VR toe. Wij hebben de game met de HTC Vive gespeeld.

In Giant Cop Justice Above All speel je als reus in een stad waar jij, als onderdeel van de politie, misdaad moet bestrijden. Dit doe je door missies aan te nemen, waarbij er opdrachten moet worden gedaan. Een enorme politieagent kan namelijk bepaalde dingen doen die normale mensen niet kunnen, zo kun jij: makkelijk boeven oppakken, zeecontainers leegschudden of snel zien of er een gigantische telefoon beschikbaar is. Echt normaal is deze stad niet, want mensen gebruiken illegale-kool om aan hun trekken te komen. De handel in deze verboden goederen probeert de politie in samenwerking met jou te stoppen. Zodra iemand gearresteerd kan worden, gooi je de desbetreffende persoon in een zwart scherm. Volgens Giant Cop handelt de politie de arrestatie dan af, maar dit zie je niet daadwerkelijk gebeuren.

Er is dus een verhaalmodus in Giant Cop Justice Above All die de speler een doel geeft, maar er zijn ook een aantal sidequests te doen. Zo moet je bijvoorbeeld tien naaktlopers of dronkenlappen op het strand arresteren omdat een oud omaatje dat wil. Soms geeft het spel niet helemaal duidelijk aan wat er moet gebeuren of waar men moet zoeken, wat frustratie kan opwekken. Als een ‘collega’ voor de zevende keer in je oor roept dat je een foodtruck moet vinden in een groot gedeelte van de stad, kan dat irritant worden. Wel zijn er genoeg collectibles te vinden, waardoor er een hoop te doen is. Daarnaast zijn er nog genoeg voorwerpen om mee te gaan klooien. Zo kun je met je bokshandschoenen allerlei dingen omver slaan of met een tennisracket spullen wegtikken.

Giant Cop Justice Above All

De besturing van Giant Cop Justice Above All kan soms vervelend zijn, omdat er slechts eenmaal wordt verteld wat alle knoppen doen. Daarbij moet constant de grip of trigger worden ingehouden om voorwerpen vast te houden. Bepaalde voorwerpen forceren het gebruik van de grip omdat de trigger het voorwerp activeert, bijvoorbeeld het schieten met een pistool. Als je een lange tijd de grip-knop inhoudt, kan het zijn dat je hand wat krampachtig voelt, omdat dit niet echt een natuurlijke positie is. Ook is het overduidelijk dat de posities van je handen en de voorwerpen die je vasthoudt, exact hetzelfde staan als bij de Oculus Touch-controllers waardoor de richting niet helemaal overeenkomt met de HTC Vive-controllers. Dit zorgt ervoor dat je soms niet nauwkeurig kunt mikken of gooien. Gelukkig stoort dit niet heel erg op lange termijn en is dat slechts een kwestie van wennen.

Giant Cop Justice Above All heeft een heerlijke charme en neemt zichzelf niet te serieus. De humor in het spel zorgt voor een enorme lach op je gezicht. De missies zijn leuk om te doen en er is genoeg om jezelf mee bezig te houden. Ondanks dat bepaalde missies niet even duidelijk zijn en de besturing soms als lastig wordt ervaren, is dit toch een zeer leuke game. Het gevoel om als reus door de stad te lopen en misdadigers op te pakken is uniek.