Mighty Gunvolt Burst

Mighty Gunvolt Burst is een ode aan oude platformers met nieuwe snufjes. De mate waarop je je kogels en het personage kunt aanpassen is erg leuk en de dynamiek in de levels is ook erg aangenaam. Het loont bovendien om deze levels vaker te spelen.

Mighty Gunvolt Burst is het vervolg op Mighty Gunvolt voor de Nintendo 3DS. In dit deel vecht je tegen vijanden uit zowel Gunvolt als Mighty No. 9. De game is een traditionele platformer met schiet-elementen, waarbij je de kogels kunt aanpassen. Het spel is nu uit voor Nintendo 3DS en Nintendo Switch. Daarnaast komen ook de eerste twee Gunvolt games naar de Switch.

Je kunt in Mighty Gunvolt Burst spelen als Beck uit Mighty No. 9 of Gunvolt uit de gelijknamige game. Beide personages hebben hun eigen vaardigheden, maar uiteindelijk krijgen ze dezelfde upgrades. De twee protagonisten zijn opgesloten in een VR-wereld en moeten daar vijanden verslaan terwijl ze proberen te ontsnappen. Dit doe je door jezelf een weg te banen door de levels waarbij aan het eind een baas op je wacht. Elk level heeft items die ervoor zorgen dat je sterker wordt. Je kunt de kogels die je schiet en je personage compleet aanpassen met de krachten die je vindt. Denk daarbij aan de snelheid van je kogels of de hoeveelheid schade die je ontvangt als je geraakt wordt. Door vijanden te doden terwijl je naast ze staat, krijg je een ‘Burst’-combo waardoor je score hoger wordt.

Het spel doet erg denken aan een Mega Man-game vanwege de upgrades en de vrijheid om te kiezen welke eindbaas je als eerste verslaat. Ook ga je een level door voor je deze baas moet verslaan en aan het eind van het spel moet je opnieuw alle bazen vernietigen. Het schieten en platformen lijken ook erg op Mega Man. Dit is eigenlijk wat Mighty No. 9 had moeten zijn. Het platformen voelt erg strak en de tekenstijl past perfect bij dit genre. Mighty Gunvolt Burst combineert eigenlijk het beste uit al deze games. Helemaal onverwacht is  dit natuurlijk niet, aangezien de ontwikkelaars al achter vele games uit die serie zaten.

Mighty Gunvolt Burst

Het aanpassen van je personage is erg leuk en gevarieerd. Als Beck kun je het type kogel aanpassen naar bijvoorbeeld een raket of vuurbal. Als Gunvolt kun je dat niet, maar heb je wel de beschikking tot bepaalde aanvallen die Beck weer niet heeft. Je kiest verschillende zaken voor je kogel zodat deze bijvoorbeeld door muren heen kan schieten of ontploft na een aantal seconden. Al deze opties kosten CP (Custom Points) afhankelijk van de sterkte. Zo kost het slechts 50 CP om je wapen iets sneller te laten gaan maar als je wilt dat deze ontploft, kost dat je al snel 500 CP of meer. Vrijwel elke eigenschap is aanpasbaar. Echter nadat je een sterke kogel hebt gevonden waarmee je vijanden makkelijk uitschakelt, zul je geen andere opties meer gebruiken. Zo lijkt de doelzoekende raket die explodeert vrijwel het sterkst en zul je daarna vrijwel geen andere optie meer gebruiken.

Mighty Gunvolt Burst is een leuke en vermakelijke platformer met verborgen items en variatie. Doordat je na het behalen van een level een van drie items kunt kiezen, zul je ieder level minimaal drie keer moeten doen om alles vrij te spelen. Naast dit is er ook een leaderboard waardoor het opnieuw spelen van levels erg verleidelijk is. De Switch-versie gebruikt ook HD-rumble om je te laten weten wanneer er een verborgen item in de buurt is, wat erg handig kan zijn. Uiteindelijk is dit een zeer goede game die wel een lichtelijk bittere nasmaak achterlaat. Dit is namelijk het spel dat Mega Man had kunnen zijn.

Mighty Gunvolt Burst