Baby Driver

Edgar Wright heeft Baby Driver doordrenkt met stijl. De film komt niet zonder gebreken, maar is leuk genoeg om deze door de vingers te zien.

Baby Driver is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Regisseur Edgar Wright toonde met zijn ‘Cornetto-trilogie’, bestaande uit Shaun of the Dead, Hot Fuzz en The World’s End, al aan over een bijzondere stijl te beschikken. Marvel kwam daar ook achter, toen Wright bezig was met het plannen van Ant-Man. Dat project ging niet door, maar gelukkig kon de regisseur zich daardoor op Baby Driver storten.

Al op een zeer vroege leeftijd bleek Baby (Ansel Elgort) een getalenteerde chauffeur. De jonge knaap kwam dan ook al vrij snel onder de hoede van de malafide Kevin Spacey Doc (Kevin Spacey), die zijn kwaliteiten gebruikt bij het plegen van overvallen. Terwijl zijn handlangers Bats (Jamie Foxx), Buddy (Jon Hamm) en Darling (Eiza González) een nieuwe kraak voorbereiden, raakt Baby in de ban van serveerster Debora (Lily James). Tussen twee werelden in, zal Baby moeten bepalen welk pad hij zal bewandelen. Maar deze keuze blijkt niet enkel in zijn handen te liggen.

Ook dit project heeft Edgar Wright met een stijlvol sausje overgoten, al kunnen we wellicht beter zeggen dat hij de film stevig heeft gemarineerd. Vooral de wisselwerking tussen beeld en geluid is indrukwekkend. Dit komt al direct naar voren in de eerste paar minuten. De grote opening, die bestaat uit een lange auto-achtervolging, zet direct de toon met swingend camerawerk en indrukwekkende stunts. Dit wordt gevolgd door een uitstekend gechoreografeerd openingsnummer, die bestaat uit een lange take waarin op ingenieuze manieren gebruik wordt gemaakt van de mise-en-scène. In de verdere film zien we de aandacht voor details meermaals terug, waardoor het uitnodigt tot meerdere kijkbeurten.

Maar de regisseur is niet de enige ster, ook de cast is van een hoog niveau. Ansel Elgort (The Fault in Our Stars) is niet de meest voor de hand liggende persoon voor deze rol, maar weet het meerkantige leven van Baby goed neer te zetten. Aan de ene kant is hij een echte crimineel die levens op het spel zet om te ontkomen; aan de andere kant is hij ook een naïeve jonge knul, een romanticus met een kwetsbare kant. De overige personages zijn vooral archetypes, maar Jamie Foxx en Jon Hamm spelen deze rollen van respectievelijk de psychopaat en de berekende op zeer vermakelijke wijze. Het verhaal maakt, vooral tegen het einde, wel wat onlogisch wendingen en het romantische subplot is absoluut erg cliché. Toch heeft Wright een dusdanig leuk avontuur neergezet, dat je deze kleine gebreken maar al te graag door de vingers ziet.