What remains of Edith Finch

What remains of Edith Finch is een sublieme game. Het boeiende verhaal en de daarbij horende creatieve manier van vertellen hebben wij nog niet eerder kunnen aanschouwen. Een aanrader voor elke gamer die van unieke belevingen houdt.

De laatste tijd zien we ze steeds meer avonturenspellen die vooral draaien om de beleving van het verhaal en waarbij de gameplay-elementen wat naar de achtergrond zijn verdreven. Zo was er recent al Blackwood Crossing en ook Kona valt voor een groot deel binnen dit genre. Met What remains of Edith Finch beleeft dit type games haar voorlopige hoogtepunt.

What remains of Edith Finch

De familie Finch heeft het geluk niet bepaald aan haar zijde. Stuk voor stuk komen de leden door noodlottige ongevallen om het leven. Jij gaat als Edith Finch op ontdekkingstocht door het oude huis waarin de hele familie destijds leefde. Door elke kamer zorgvuldig uit te pluizen, kom je erachter wat er precies is gebeurd met de inwoners en hoe zij om het leven zijn gekomen.

De wijze waarop dit gebeurt, is op een geweldige manier gedaan door het ontwikkelteam van Giant Sparrow. Alle verhalen worden verteld door middel van mini-games die telkens weer uitblinken in creativiteit. Je zult bijvoorbeeld in een heus stripverhaal spelen, waarbij je steeds in een ander venster een rol hebt. Een van de hoogtepunten is het verhaal waarbij je in een visverwerkingsfabriek aan de slag gaat, maar eigenlijk zit er geen enkele misser tussen. Het fijne is dat, ondanks het wat sinistere verhaal, er toch genoeg ruimte is voor komische noten, die je echter nooit uit de sfeer halen.

Ook je ontdekkingstocht door het huis is erg leuk opgezet. Alle deuren zijn dichtgekit, waardoor je een andere manier zult moeten vinden om de kamers binnen te komen. Het design van het huis is echter zo goed gedaan dat je voor je gevoel zelf de oplossing vindt, maar eigenlijk gewoon aan het handje wordt meegenomen. Een erg knappe prestatie.

Op technisch vlak heeft What remains of Edith Finch helaas te kampen met wat tekortkomingen. Zo zie je dat er tijdens het lopen plots elementen verschijnen en zakt de framerate af en toe beneden een acceptabel niveau. Grafisch is de game bij vlagen erg mooi en bijzonder sfeervol. De prima soundtrack van Jeff Russo (Fargo) is daarnaast ook de moeite van het vernoemen waard.

De hierboven genoemde gebreken vallen echter in het niet bij wat de game wel te bieden heeft. Een bijzonder boeiend verhaal, ondersteund door ontzettend creatieve gameplay-ideeën die je van begin tot eind aan je tv gekluisterd houden. Dit prachtige avontuur zou iedereen moeten beleven!