Going in Style

Door de samenkomst van drie echte acteerveteranen is Going in Style een vermakelijk en luchtig filmpje geworden. Helaas wordt het ook nooit meer dan dat.

Going in Style is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Hoe groot je naam ook is, het zal niet altijd makkelijk blijven om de juiste rollen te vinden. Acteurs op leeftijd ondervinden dit vaak. De laatste jaren zien we veel iconen dan ook samenwerken in kleine ensembles. Films als Stand Up Guys en Last Vegas, maar ook het nieuwe Going in Style, een remake van de Martin Brest-film uit 1979.

Joe Harding (Michael Caine), Willie Davis (Morgan Freeman) en Albert Garner (Alan Arkin) zijn drie senioren die het niet zo breed hebben. Het bouwbedrijf waar zij voor werken, is recent overgenomen en hierdoor laat de bank hun pensioenen vervallen. Een volledig onrechtmatige handeling die het trio zwaar in de problemen brengt. Maar wanneer Joe tijdens een bezoek aan de bank getuige is van een overval, komt hij op een idee. De drie vrienden besluiten het heft in eigen handen te nemen en “hun” geld van de bank terug te stelen. Maar voordat dit plan kan slagen, hebben ze nog een hoop te leren.

Going in Style Foto: Warner Bros.

De veteranen stellen niet teleur. Alan Arkin (Argo), Morgan Freeman (Ben-Hur) en Michael Caine (Youth) bewijzen al decennialang uitstekende acteurs te zijn en het is leuk om de giganten samen op het scherm te zien. Zij hebben nog steeds een sterke aanwezigheid en weten raad met de verschillende aspecten van hun rollen. Het is vooral opvallend hoe goed de komische timing van de heren nog is en gelukkig vormt hun leeftijd niet de enige bron van hilariteit, zoals in vergelijkbare titels te vaak het geval is.

Maar verder is Going in Style een redelijk voorspelbare film waarvan er dertien in een dozijn gaan. Tegen het einde zakt het tempo wel wat in, omdat de grote climax gevoelsmatig vroeg komt. Dit valt aan de ene kant het scenario van Theodore Melfi (Hidden Figures) te verwijten, maar ook regisseur Zach Braff (Scrubs) voegt te weinig elan toe. Het luchtige karakter weet vermakelijk te blijven, maar het wordt nooit meer dan dat.