Life

Life valt makkelijk af te maken op grond van logica, toch zit het met de amusementswaarde zeker wel goed.

Life is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Zweeds regisseur Daniel Espinosa brak in 2010 door met Snabba Cash, waarna hij de kans kreeg om een Hollywoodproductie te regisseren. Het resultaat was Safe House, een capabele actiethriller waarin Denzel Washington en Ryan Reynolds het tegen elkaar opnamen. Na het ietwat mislukte Child 44 is het nu tijd voor het ambitieuze Life, waarin een groot blik acteurs het aan de stok krijgt met buitenaards leven.

Aan boord van het International Space Station (ISS) zijn een zestal wetenschappers die onderzoek doen naar de bodem van Mars. David Jordan (Jake Gyllenhaal), Miranda North (Rebecca Ferguson), Hugh Derry (Ariyon Bakare), Sho Murakami (Hiroyuki Sanada), Rory Adams (Ryan Reynolds) en Ekaterina Golovkina (Olga Dykhovichnaya) hebben net een lading monsters ontvangen, waardoor zij een bijzondere ontdekking doen. Het blijkt een organisme te bevatten wat tot leven kan worden gewekt. Aanvankelijk is de crew zeer verheugd, maar wanneer het beestje snel groeit en zich uiteindelijk tegen hen keert, slaat de sfeer om.

Life Jake Gyllenhaal Foto: Sony Pictures

Vooral de ogenschijnlijk realistische manier waarop Life haar onderwerp benadert is erg interessant. Het toont geen klassieke marsmannetjes, maar lijkt echt een indruk te geven van hoe dit scenario in werkelijkheid zou kunnen uitpakken. Het basisplot valt het beste te omschrijven als een meer geloofwaardige versie van de klassieker Alien. Helaas verstoren andere aspecten dit gevoel van realisme. Vooral de personages; deze maken regelmatig enorm domme beslissingen die je vaak uit de film halen. Het is moeilijk voor te stellen dat deze personen, met zeer beperkt probleemoplossend vermogen, het tot astronauten hebben geschopt.

Toch is het vanuit het oogpunt van spanningsopbouw begrijpelijk dat de personages de nodige fouten maken. Dit gebrek aan logica doet de film bijna de das om, maar het acteerwerk en de cinematografie weten toch boeiend te blijven. De charismatische acteurs, in het bijzonder Jake Gyllenhaal (Nightcrawler, Nocturnal Animals), Rebecca Ferguson (Mission Impossible: Rogue Nation) en Ryan Reynolds (Deadpool), weten de matige dialogen te verrijken. Hoewel er dus genoeg op valt aan te merken, is Life uiteindelijk een uitstekend vermakelijke titel.