Doorgaan naar artikel
Dragon Ball FighterZ
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Conclusie

Dragon Ball FighterZ is een prachtige game die veelzijdig gaat worden. Elk personage heeft zijn eigen vechtstijl en doordat je 3v3 kan vechten vereist dit nieuwe tactieken van spelers.

Eerder dit jaar heeft Bandai Namco Dragon Ball FighterZ aangekondigd en tijdens Gamescom zijn we hiermee aan de slag gegaan. Het vechtspel gaat terug naar de 2D-roots van eerdere Dragon Ball Z-titels. Tijdens de E3 werd recente gameplay getoond van Dragon Ball FighterZ.

Er zijn nieuwe personages aangekondigd die speelbaar waren tijdens Gamescom. Dit zijn Krillin, Piccolo, Android 16 en Android 17 & 18. De laatste twee vechten samen als een enkel personage waarbij Android 18 voornamelijk in de schijnwerpers staat. Ook Krillin heeft een speciale eigenschap, hij kan medespelers helpen door een Senzu Bean te gooien en hun levenskracht terug te geven. Daarnaast werd aangekondigd dat Super Saiyan God Super Saiyan Goku en Vegeta ook speelbaar zullen zijn bij de release. Bij een pre-order is dit direct, maar anders kunnen zij vrijgespeeld worden. Zij zijn de enige die de volledige zeven energiemeters kunnen gebruiken in een enkele aanval.

Het spel zal bij de release een verhaalmodus hebben waarbij een compleet nieuw verhaal verteld zal worden. Android 16 zal daar een grote rol in spelen. Momenteel lijkt het erop dat er overige personages zijn die wellicht ook als Android de wereld proberen te vernietigen. Meer informatie wilde Bandai Namco niet vrijgeven. Naast deze modus is er ook een onlinelobby waar spelers een eigen avatar kunnen kiezen waarna zij vrij rond kunnen lopen in de lobby. Dit zag er op moment van schrijven nog erg onoverzichtelijk uit. In deze lobby kunnen spelers verschillende modussen tegen elkaar doen zoals 3v3 of een toernooi. Bij 3v3 is het mogelijk dat elk personage ook bestuurd wordt door een individuele speler. Zodoende dien je als team samen te werken om te kunnen winnen.

Dragon Ball FighterZ zag er fantastisch uit en speelde enorm strak. De animaties verliepen erg soepel en het voelt alsof je een aflevering van de anime zelf beleeft. De besturing was soms onduidelijk, waardoor buttonbashen beter werkt dan goede moves proberen uit te voeren. Doordat de besturing wat vaag was, veranderde het gevecht erg snel in een complete chaos waarbij het verwarrend was wie precies welke aanval uitvoerde.

Het is absoluut duidelijk dat de basis erg sterk is. De gameplay is in de kern geweldig en omdat er niet enorm veel personages in de uiteindelijke versie moeten komen, is het makkelijker om het gebalanceerd te houden. Echter is de vraag wel of het spel dan lang genoeg weet te interesseren. Afhankelijk van de diepgang van de verhaal-modus en online mogelijkheden kan het spel een kort of lang leven hebben. Wij hopen dat het laatste de waarheid zal zijn.

Dragon Ball FighterZ moet in februari 2018 uitkomen voor PlayStation 4, Xbox One en pc.