American Made

American Made heeft alle juiste ingredienten, maar stelt teleur door een gebrekkig gestructrueerde vertelling.

American Made is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Pablo Escobar en het Medellín-kartel zijn een geliefd onderwerp van verschillende media. Zo zijn er de series Pablo Escobar en Narcos en films als The Infiltrator. Eerder verscheen al Doublecrossed, waarin Dennis Hopper de rol van smokkelaar Barry Seal op zich nam. Nu is er American Made, een nieuwe versie van het beruchte verhaal.

Barry Seal (Tom Cruise) is een getalenteerd piloot die zijn loon verdient met het maken van ‘simpele’ passagiersvluchten. Hij wordt gerecruteerd door Mr. Schafer (Domhall Gleeson) en begint verkenningsvluchten uit te voeren voor de CIA. Hij dient foto’s te maken van rebellen in centraal Amerika en komt hierbij in aanraking met het Medellín-kartel van Pablo Escobar. Verleidt door vele dollars besluit Barry om cocaine naar de Verenigde Staten te smokkelen. Binnen korte tijd verdient hij meer dan hij kan witwassen, maar ook de autoriteiten komen op het spoor van Seals bijverdiensten.

American Made Foto: Universal Pictures

Tom Cruise (Mission Impossible, Jack Reacher) is goed op dreef in de rol van Barry Seal en weet goed raad met de meer humoristische aspecten van het scenario. Er zijn een aantal scherpe dialogen en de acteur weet deze perfect te brengen. Toch is het jammer dat Cruise nooit echt in zijn personage verdwijnt en je nooit doet vergeten dat je naar een acteur zit te kijken. Gelukkig heeft hij nog een uitstekende Domhall Gleeson (Ex Machina, Star Wars) aan zijn zijde, in zijn energieke en vermakelijke rol van Mr Schafer vormt hij een van de hoogtepunten van de film.

Toch stelt American Made wat teleur. Vooral doordat de regie te chaotisch is. Het verhaal is al behoorlijk warrig en de vertelling weet dit alleen maar te versterken. Met schokkerig camerawerk en teveel willekeurige zooms is het duidelijk dat regisseur Doug Liman een documentaire-stijl probeert na te bootsen. Zijn toepassing hiervan is echter te opzichtig en leidt enkel af van de inhoud. Door het gebrek aan structuur, in combinatie met de lange speelduur, gaat de film tegen het einde steeds meer vervelen. American Made heeft alles in zich om geweldig te zijn, maar weet de potentie niet helemaal waar te maken.