Ex Machina

Als de rest van het filmjaar 2015 een grote tegenvaller is, hebben we gelukkig altijd nog Ex Machina. Één van de beste films van het jaar en een absolute aanrader.

Ex Machina is nu te koop op DVD en Blu-Ray.

Het moge duidelijk zijn, Star Wars: The Force Awakens is de film waar veel mensen dit jaar naar uitkijken. Maar mocht de blockbuster tegenvallen hebben we altijd nog Ex Machina. Deze kleinschaligere science-fictionfilm heeft met Domhnall Gleeson (Harry Potter-serie, About Time) en Oscar Isaac (Drive, Inside Llewyn Davis, A Most Violent Year) maar liefst twee acteurs uit de aankomende sterrenoorlog. Zij vormen hiermee ongeveer de helft van de volledige cast.

Caleb (Domhnall Gleeson) is een nederige werknemer van een Google-achtig bedrijf. Hij wint hier een prijs en hij mag een midweek met de rijke eigenaar Nathan doorbrengen op diens landgoed. Bij aankomst blijkt dat er meer gaande is dan Caleb denkt. Nathan heeft zich de laatste tijd beziggehouden met het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie. Het laatste type heeft de naam Ava (Alicia Vikander, The Fifth Estate, Anna Karenina) en is een robot van het vrouwelijk geslacht. Aan Caleb de taak om Ava te onderwerpen aan een Turing-test, om zo te ontdekken of Ava echt intelligent is of enkel doet alsof. Dit blijkt moeilijker dan gedacht, Ava heeft onduidelijke motieven en ook de werkwijze van Nathan roept de nodige vragen op.

Ex Machina

Ex Machina is dan misschien niet zo groot van schaal als de hedendaagse blockbusters, de film biedt minstens net zo veel spektakel. Geen grootse explosies of achtervolgingen, maar een handjevol locaties en personages. Ex Machina weet vooral te imponeren met het scenario en de manier waarop de extensieve dialogen tot leven worden gebracht. Een indrukwekkende prestatie van regisseur Alex Garland, die na het schrijven van vele films (zoals 28 Days Later, Sunshine, Dredd) nu zijn debuut maakt als regisseur. Garlands ingetogen cameravoering is subliem. Het leidt nooit af van het verhaal, maar komt ook nooit over als saai.

Garland staat er gelukkig niet alleen voor, ook de acteurs weten precies hoe de kijker betrokken blijft. Domhnall Gleeson is een sterk hoofdpersoon, een simpele jongen die tegelijk bijzonder slim is. Toch zijn het vooral Oscar Isaac en Alicia Vikander die de show stelen. Oscar Isaacs Nathan is geweldig gecompliceerd, hij zuipt zich elke avond kapot om de volgende ochtend weer uitgebreid te gaan sporten. Nathan ziet kunstmatige intelligentie als iets onvermijdelijks en gaat er dus maar zelf mee aan de slag, ook al zou het het einde van de mensheid kunnen betekenen. Alicia Vikander is de grote verrassing en perfect gecast. Haar bewegingen en de vormgeving van haar lichaam laten er geen twijfel over bestaan dat haar personage een machine is. Maar haar onschuldige gezicht en kalme stem maken haar menselijk en laten je Calebs dilemma perfect begrijpen.

Kunstmatige intelligentie is de afgelopen jaren een populair onderwerp, van Her tot Avengers: Age of Ultron. Ondanks de kleinere setting snijdt ook Ex Machina grote thema’s aan. Een psychologische thriller die je écht aan het denken zet en een aanrader is voor elke collectie.