Their Finest

Their Finest behandelt een interessant aspect van de Tweede Wereldoorlog met een verrassende luchtigheid. Hierdoor is de film vermakelijk, maar niet erg indrukwekkend. Het plot straalt namelijk nooit de juiste urgentie uit.

Their Finest is nu te koop op DVD.

Terwijl Dunkirk nog in de bioscoop draait, kunnen we op DVD een heel andere film over de Slag om Duinkerken bekijken. Their Finest beschrijft het verhaal van een secretaresse die als scenarist succes boekt in een typische mannenwereld. De film is gebaseerd op het boek Their Finest Hour and a Half van Lissa Evans, die werd geïnspireerd door het waargebeurde verhaal van schrijfster Diana Morgan.

Het is nog vroeg in de Tweede Wereldoorlog maar de zaken in Londen staan er niet goed voor. Om de sympathie van het Britse volk te winnen, dient het ministerie effectieve propaganda te maken. Ze komen hiervoor terecht bij Catrin Cole (Gemma Arterton), een voormalig secretaresse die vrouwelijke dialogen schrijft voor informatieve bioscoopreclames. Zij krijgt de opdracht om samen met Tom Buckley (Sam Claflin) een film te schrijven over de evacuatie uit Duinkerken. Natuurlijk gaat dit niet zonder problemen. Zo krijgen zij te maken met de zelfingenomen ster Ambrose Hilliard (Bill Nye) en stelt de studio allerlei absurde eisen, zoals de toevoeging van een incapabele Amerikaanse acteur.

Their Finest

Their Finest kijkt lekker weg en bevat genoeg leuke personages. Gemma Arterton (Quantum of Solace, 100 Streets) zet een charmante hoofdrol neer; ze is ver verwijdert van het stereotype ‘sterke vrouw’, maar zeker erg krachtig. Ondanks de lichte toon van de gehele film neemt ze haar rol zeer serieus, de komische noot komt vaker uit andere hoeken. Vooral die van Bill Nighy (Love Actually, Pirates of the Caribbean), die wederom laat zien over een uitstekende timing te beschikken.

De minpunten liggen vooral in het voorspelbare scenario. Het verhaal start interessant, maar het verdere verloop wordt al snel duidelijk en echte verrassingen komen niet voorbij. Ondanks de Tweede Wereldoorlog-setting is de film een verrassend lichthartig; het laat zich het beste omschrijven als een romantische komedie in tijden van oorlog. Het heeft wel een hoog soap-gehalte met vooral relationeel drama en door de lichte toon komt de urgentie achter het plot nooit goed naar voren. Their Finest is een luchtig filmpje die je gerust op kunt zetten, maar maakt niet bijzonder veel indruk.