The Wall

The Wall is een strak geschreven psychologische thriller die stijf staat van de spanning. Alleen het slotoffensief stelt wat teleur.

The Wall is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Regisseur Doug Liman begon zijn carriére met Swingers, maar maakt de laatste tijd vooral grootschalige producties vol met actie. The Bourne Identity, Mr. and Mrs. Smith, Edge of Tomorrow en het recente American Made zijn daar voorbeelden van. The Wall gooit het over een iets andere boeg, met een uitstekend resultaat.

De Irak-oorlog is zo goed als afgelopen, maar dat wil niet zeggen dat alle troepen uit het land zijn verdwenen. Zo krijgen mariniers Isaac (Aaron Taylor Johnson) en Matthews (John Cena) de opdracht om een pijpleiding in aanbouw te inspecteren. Op de plek des onheils beseft het tweetal dat er iets mis is, maar dan is het al te laat. Isaac en Matthews zien zichzelf in het nauw gedreven worden wanneer een beruchte sluipschutter met de codenaam Ghost het tweetal in het vizier krijgt. Hun enige bescherming is een gammel muurtje. Maar wanneer ze radiocontact met de schutter weten te krijgen, blijkt deze een bijzondere intentie te hebben.

The Wall Foto: David James, Amazon Studios

Bij een oorlogsfilm van Doug Liman verwacht je al snel een epische film met grootse veldslagen en een complexe verhaallijn. The Wall laat zich echter totaal niet zo omschrijven; het is meer een kleinschalige psychologische thriller, die het vooral moet hebben van een sterke spanningsopbouw en uitstekende acteerprestaties. Liman heeft maar weinig middelen nodig om je op het puntje van te stoel te laten zitten en weet tegenlijkertijd een gelaagd en ogenschijnlijk realistisch beeld van oorlog neer te zetten. Tegelijkertijd blijft het scenario ook relatief simpel; het vormt een lekker strak geheel en je hoeft je geen minuut te vervelen.

De film leunt hierbij sterk op de dynamiek tussen Aaron Taylor Johnson (Nocturnal Animals, Avengers: Age of Ultron) en Laith Nakli (The Blacklist). Worstelicoon John Cena (Daddy’s Home, Sisters) weet te verrassen met een zeer capabele prestatie, maar het echte spektakel vind bij de andere twee namen plaats. Johnson weet de pijnlijke situatie en lijdensweg van zijn personage zeer sterk te vertolken en Nakli weet met slechts zijn stemgeluid een angstaanjagende tegenstander neer te zetten. De manier waarop het kat-en-muis-spel tussen hun personages zich langzaamaan ontvouwt is zeer spannend en interessant. Het is dan ook lastig te voorkomen dat het slot niet enigszins teleursteld en dit is precies het probleem waar The Wall tegenaan loopt. Wat de film in zijn laatste minuten probeert te vertellen is interessant, maar de manier waarop voelt teveel als een stijlbreuk met de voorgaande 75 minuten. Gelukkig doet dit niet veel af aan het geheel en verdient The Wall desondanks veel lof.