Total War Warhammer 2
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Total War Warhammer 2 is op zichzelf een zeer tof spel dat de bekende elementen van de serie weer goed weet te belichten. De massale gevechten blijven een ongeëvenaarde ervaring. Minpunten zijn de lange laadtijden en schaarse vernieuwingen vergeleken met het vorige deel. Desondanks zal menig gamer hier maanden zoet mee zijn, al zal de ervaring voor nieuwe spelers een stuk indrukwekkender zijn dan voor terugkerende fans.

Total War is door de jaren heen een begrip geworden in het strategie-genre. De serie is bekend geworden door zijn historische settings en de combinatie van grootschalige veldslagen en tactische wereldkaart. We hebben al kunnen spelen in de romeinse tijd, de middeleeuwen en nog vele andere tijdperken. Vorig jaar werd het roer omgegooid en kwam Total War Warhammer uit. De gameplay bleek prima geschikt voor deze wereld en dus verschijnt nu al Total War Warhammer 2. Brengt dit deel genoeg vernieuwing of voelt het meer als een uitbreiding van het eerste deel?

Lang geleden kwamen de oude goden naar de wereld van Warhammer, zodat zij deze naar hun wens konden aanpassen. Om hun te helpen richtten ze de Lizardmen op, die tegen de kwaadaardige legioenen van Chaos vechten. Uiteindelijk werd de Vortex gemaakt: een gigantische tornado in het midden van de wereld. Deze was bedoeld om alle Chaos-magie van de wereld te onttrekken, maar een deel ervan wordt opgeslagen in de tornado. Je speelt als een van de vier facties: Lizardmen, High Elves, Dark Elves of Skaven. De eerste twee proberen de Vortex staande te houden, terwijl de andere twee de Chaos-magie ervan willen gebruiken.

De gameplay is te onderscheiden in twee delen, namelijk de wereldkaart en de real-time gevechten. Op de wereldkaart verover je steden, waarna je deze uitbouwt. Hier zit vrij veel variatie in en kiezen welk gebouw je construeert kan nog flink wat tactiek vereisen. Ook voer je diplomatie met andere volkeren, waarvan er tientallen in het spel zitten. Daarnaast onderzoek je een van de vele technologieën, kies je vaardigheden voor je generalen en helden en voor je handel. Tevens recruteer je op de kaart je eenheden, om een zo gebalanceerd en sterk mogelijk leger te vormen, die je gebruikt in de real-time gevechten.

Deze eenheden variëren ontzettend, iedere soort heeft zijn eigen krachten en zwaktes. Je kunt uiteindelijk, mits je alles ontgrendeld hebt door middel van gebouwen, kiezen tussen tientallen verschillende eenheden. Zodra je je leger gevormd hebt kun je anderen aanvallen, waardoor je in het tweede deel van het spel komt: de veldslagen. Je krijgt dan de leiding over honderden manschappen, dino’s, draken, ratten en nog veel meer. Door het historische los te laten en over te gaan op fantasie is dit mogelijk, wat een gehele nieuwe ervaring oplevert. Voordat het gevecht begint stel je je tactisch op en dan begint het. Je laat je boogschutters duizenden pijlen afvuren, kannonenvoer naar voren rennen en artillerie van veraf chaos veroorzaken. Dit gevoel is nog steeds fantastisch, je voelt je de regisseur van een grote veldslag-scène uit een film.

Deze twee soorten gameplay zijn dus tactisch, uitgebreid en erg vermakelijk. Gecombineerd met een fantasy-setting zorgt dit wederom voor uren speelplezier. Helaas is Total War Warhammer 2 niet perfect. De laadtijden zijn onwijs lang, wij hebben de game geïnstalleerd op een normale harde schijf en moeten soms wel een paar minuten wachten om een gevecht te starten. Dit haalt je compleet uit het spel. Heb je de mogelijkheid installeer dan vooral op een SSD, aangezien dit de laadtijden een flink stuk inkort. Daarnaast zijn er maar net genoeg vernieuwingen om de prijs van 60 euro te rechtvaardigen. Het lijkt bijvoorbeeld dat de graphics amper een update hebben gehad. Ook zien alle menu’s en de gehele user interface er hetzelfde uit. Tevens komt het hele gevoel als je speelt wel erg bekend voor.

Total War Warhammer 2 is een erg tof spel dat vooral is aan te bevelen als je het eerste deel niet gespeeld hebt. Dan staat je namelijk een compleet nieuwe en frisse ervaring te wachten die de prijs zeker waard is. De combinatie van de twee soorten gameplay, de erg passende Warhammer-setting en de urenlange campagnes zullen je dagen zoet houden. Voor terugkerende spelers is ons advies nog even te wachten, er komt namelijk een gratis patch aan die de rassen van het eerdere spel importeert in het nieuwe deel. Hierdoor verdubbelt het aantal rassen waarmee je kunt spelen naar acht en wordt het spel dus een stuk uitgebreider.