Life is Strange Before the Storm – Brave New World

De relatie tussen Chloe en Rachel spat nog steeds van het scherm. Ondersteund door de prachtige muziek van Daughter bevat ook deze aflevering weer voldoende emotionele momenten. De verhaallijnen eromheen zijn echter nog niet heel erg boeiend, waardoor dit een beetje als een opvulaflevering voelt. Wel zijn we erg benieuwd naar de finale van de trilogie.

Sinds vorige week is de tweede aflevering van de episodische game van Deck Nine te spelen. In het eerste deel maakten we kennis met Chloe en Rachel, en kwamen we meer te weten over het ontstaan van hun vriendschap. In Life is Strange Before the Storm – Brave New World zien we hoe het verder gaat tussen buitenbeentje Chloe en de op het oog perfecte Rachel Amber.

De aflevering begint met de schorsing van Chloe vanwege de gebeurtenissen in Awake. De twee hoofdrolspeelsters blijven echter naar elkaar toetrekken en beginnen met het maken van plannen om Arcadia Bay voor eens en voor altijd achter zich te laten.

Waar de vorige aflevering je eigenlijk meteen vanaf het begin wist te grijpen, begint Brave New World toch een stukje trager. Pas tegen het einde wordt het weer echt interessant en daaruit blijkt ook dat de stukken waarin Chloe en Rachel samen zijn veruit het meest boeiend zijn. Wederom spat de chemie van het scherm en het is dan ook jammer dat de rest toch een beetje als opvulling voelt. Natuurlijk wordt op die momenten het frame geschept voor de vluchtpoging, maar toch voelt het een beetje geforceerd en als opvulling.

Ook qua gameplay voelt het alsof er een aantal elementen er gewoon tussen zijn gepropt om er toch een beetje een spel van te maken. Zo ga je bijvoorbeeld, in een knipoog naar de eerste serie, weer op de vuilnisbelt zoeken naar spulletjes. Dit is misschien nog wel leuk vanwege de herkenning. Later in de aflevering moet er ook een tafel worden gedekt wat eigenlijk niets meer is dan heen en weer lopen, en vragen wat je vervolgens op de tafel mag zetten. Dit is niet leuk en voelt ook echt als een manier om de aflevering wat op te rekken.

Wat overblijft is een aflevering die ook echt voelt als een middelste deel, iets waar veel trilogieën last van hebben. Er blijft echter genoeg boeiends over om toch van een geslaagde episode te spreken. Een bijzondere vermelding mag er ook zijn voor de prachtige muziek van Daughter die op momenten de soundtrack van de originele serie ver achter zich laat en elke scene een heel stuk intenser maakt.

We zijn erg benieuwd of Before the Storm uiteindelijk gelijkwaardig of zelfs beter gaat zijn dan de originele reeks. Na twee afleveringen is dit echter nog steeds niet duidelijk dus veel zal afhangen van de finale die binnenkort zal verschijnen. De relatie tussen Chloe en Rachel weet opnieuw te boeien zonder dat er eigenlijk echt veel spannends gebeurt in deze aflevering, die daardoor vooral als opvulling voelt.