War for the Planet of the Apes

War for the Planet of the Apes is sfeervol en onheilspellend en doet meer dan eens aan klassieke westerns denken. Maar naast een sterke film an sich is dit ook een uitmuntende afsluiter van een van de beste trilogieën aller tijden.

War for the Planet of the Apes is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

De originele boekverfilming Planet of the Apes wordt, mede door het iconische einde, gezien als een echte filmklassieker. Over de vele vervolgdelen zijn de meningen wel een stuk verdeelder. Toch durfde 20th Century Fox het aan om de serie nieuw leven in te blazen met een reeks prequels, die het ontstaan van de ‘Apenplaneet’ vertellen. Na Rise en Dawn is het met War nu tijd voor het slot van deze trilogie.

De inteligente apen, onder leiding van Cesar (Andy Serkis), verkrijgen steeds meer macht over de wereld. De door een epidemie verscheurde mensheid houdt nog slechts op een paar plekken stand. Een van de grootste verzetten staat onder leiding van een wrede kolonel (Woody Harrelson), die een aanval plant op de dierbaren van Cesar. De apenleider zint op wraak en trekt met een klein gezelschap naar het kamp van de mensen. Maar ondertussen doet zich ook een andere belangrijke ontwikkeling voor in de strijd om de planeet.

War for the Planet of the Apes Foto: 20th Century Fox

Waar James Franco en Jason Clarke nog de gezichten van de vorige twee delen waren, draait deze nieuwe film volledig om de aap Cesar. Andy Serkis (Lord of the Rings) zet, als koning van de motion-capture-animatietechniek, een geweldige rol neer: hij weet de digitale ‘vierhander’ geloofwaardig en menselijk over te laten komen. Als kijker ben je gedurende de volledige film om zijn lot bekommert en dat komt niet alleen maar door de overtuigende computereffecten. Het valt wel deels te danken aan de insteek van de film. Deze heeft, voor een grote blockbuster, namelijk een relatief laag tempo. Regisseur Matt Reeves neemt uitgebreid de tijd om zijn personages en hun situatie goed over te brengen.

Hierdoor voelt War for the Planet of the Apes meer dan eens als een klassieke western: het blijft de spanning opbouwen tot het uiteindelijke ‘duel’ tussen Cesar en de kolonel. Ook de onheilspellende filmmuziek van Michael Giacchino (Spider-Man: Homecoming, Rogue One, Star Trek) en de sfeervolle cinematografie van Michael Seresin (Fame, Harry Potter) spelen hier een belangrijke rol in. Maar naast een goede film is War ook een mooie brug tussen de oude en nieuwe Apes-films. Met de juiste aandacht voor details wordt het overkoepelende verhaal netjes aan elkaar geregen, wat ook de oudere films ten goede komt. Op basis van leeftijd zijn er natuurlijk de nodige technische verschillen, maar dit helaas is onontkombaar. Het komt niet vaak voor dat een gelauterde filmtrilogie met een hoogtepunt eindigt, maar War for the Planet of the Apes krijgt het voor elkaar.