DOOM Switch-versie

De DOOM Switch-versie is een behoorlijk indrukwekkend prestatie op het gebied van softwareontwikkeling. Het is dan misschien wel de minst mooie versie die je kunt spelen, maar er gaat niks boven DOOM in de handheld-modus. Wil je het op het grote scherm spelen dan kun je misschien beter gaan voor de PlayStation- of Xbox-variant.

Vorig jaar verscheen DOOM voor de PlayStation 4, Xbox One en pc; op dat moment was de Nintendo Switch enkel nog een gerucht. Nu, anderhalf jaar later, is de nieuwste console van Nintendo werkelijkheid en lijkt deze het vele malen beter te gaan doen dan zijn voorganger, de Wii U. Dit is mede te danken aan de nu al imposante lijst met topgames die beschikbaar zijn: The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Super Mario Odyssey, Mario Kart 8 Deluxe etc. Deze spellen zijn allemaal afkomstig van Nintendo zelf, maar een nieuwe console heeft ook third-party-titels nodig. EA en Ubisoft geloven ook in de Switch en kwamen al met de nodige content, maar zij zijn niet de enigen. In september kwam Bethesda met het nieuws dat er een Switch-versie in de maak was voor DOOM en later zou ook Wolfenstein II: The New Colossus volgen. Die eerste is reeds verschenen en we zijn benieuwd of de Nintendo Switch wel geschikt is voor een spel als dit.

De eerste keer dat je DOOM opstart, zie je duidelijk dat het gaat om een grafisch mindere versie dan die van een anderhalf jaar geleden. Heel erg gek is dat natuurlijk niet, want de hardware van de Nintendo Switch is een stuk minder krachtig dan die van de PlayStation 4 en Xbox One. Maar eigenlijk is dit het enige vlak waarop het spel op heeft moeten inleveren. De gameplay is snel, heel erg snel en zelf op de Switch komt dit goed uit de verf en dat is behoorlijk indrukwekkend. Zelfs op stukken waar je zou verwachten dat de framerate enorm omlaag zou gaan, bijvoorbeeld in gevechten met enorm veel tegenstanders, blijft deze stabiel.

Dit spel wil je natuurlijk in handheld-modus spelen, want anders had je wel de PlayStation- of Xbox One-versie gekocht, en dat betekent dat je vastzit aan de Joy-Con-controllers. Deze lijken niet heel erg geschikt voor een first-person shooter en dat klopt eigenlijk ook wel een beetje. De joysticks op de Joy-Cons voelen wat fragieler aan dan die van bijvoorbeeld de Xbox One. Bij DOOM zul je deze allebei behoorlijk intensief gebruiken, de linker voor het lopen en de rechter voor het besturen van de camera en het uitvoeren van Glory Kills (speciaal geanimeerde bewegingen om je tegenstander uit te schakelen). Voor je gevoel moet je met de Joy-Cons wat voorzichtiger zijn, waardoor het de besturing wel wat in de weg zit. Maar eigenlijk is dit ook het enige echte minpunt en dat heeft meer met de Nintendo Switch te maken dan met DOOM zelf.

Naast de singleplayer-modus is ook het multiplayer-gedeelte overgezet naar de Switch. En waar er op de PlayStation 4 en Xbox One enorm veel concurrentie is, ontbreekt deze nagenoeg op de Nintendo Switch. Dit maakt het toch wel enigszins uniek en is het een extra reden om deze versie aan te schaffen. De multiplayer-modi konden vorig jaar rekenen op behoorlijk veel kritiek, maar Bethesda heeft de afgelopen anderhalf jaar wel het een en ander aangepast. Dit is vooral gedaan in de vorm van DLC en laat deze nu net allemaal aanwezig zijn in deze versie.

De DOOM Switch-versie is behoorlijk indrukwekkend. Het is erg knap hoe de mensen van Bethesda het voor elkaar hebben gekregen om deze game naar de Switch te brengen. Het is dan grafisch gezien niet de beste DOOM die je kunt spelen, het is wel de enige die je op je gemak in de bus of trein kunt spelen. Het is dezelfde versie die ook uitgebracht is voor de PlayStation 4, Xbox One en pc, dus mocht je deze al gespeeld hebben dan weet je wat je kunt verwachten. Ben je van plan om DOOM alleen te spelen op een groot scherm, dan kun je misschien beter kiezen voor een van de versies van vorig jaar. De multiplayer-modi van DOOM zijn redelijk uniek voor de Nintendo Switch en die zijn lang zo slecht niet meer als bij de release.