review
Serious Sam 3 VR: Big Fat Edition

Conclusie
Serious Sam 3 leunt enorm op nostalgie en weet daardoor niet de imponeren. De graphics zijn gedateerd en de besturing is vreemd. Het afschieten van de vele vijanden is gelukkig wel erg vermakelijk.Waar wij vorig jaar nog met de Early Access-versie van de eerste Serious Sam in VR aan de slag gingen, is inmiddels het derde verhaal van de serie uitgebracht in VR. Het eerste verhaal speelde redelijk weg op enige slordigheidjes na. Het ging toen vooral om de nostalgie en was de besturing niet helemaal geweldig. Weet Serious Sam 3 VR inmiddels wel een betere indruk achter te laten?

Serious Sam 3 speelt zich voor het eerste deel af en Sam moet daarbij de troepen tijdens de laatste strijd van de aarde versterken. Zoals we gewend zijn bij Serious Sam-spellen, moeten we veel monsters afknallen om dit te bereiken. In deze VR-omzetting zitten exact dezelfde wapens, maar met de mogelijkheid om een wapen in elke hand te nemen. Het gebruik van de wapens is erg leuk, omdat vrijwel elk wezen dat je tegenkomt al snel kanonnenvoer wordt. In het begin heb je nog geen overdreven wapens, maar verder in het spel wel en dan wordt het steeds bevredigender om monsters af te slachten.
Rondlopen door deze wereld is enigszins onwennig vanwege de besturing. Je gebruikt namelijk de linker touchpad om te lopen en de grip-knop om te springen. Met de reguliere versie was snel rondkijken goed te doen en hielp dit ook bij lastige vuurgevechten. Het feit dat je in VR echt fysiek moet rondkijken en er geen optie is om het beeld te draaien met bijvoorbeeld een knop, zorgt ervoor dat dit knullig is tijdens gevechten. Hierdoor mist het de finesse en flitsende actie zoals we van dit spel gewend zijn.

Het is overduidelijk dat Serious Sam 3 VR in de kern een game is uit 2011, want er is een hoop verouderd. De graphics zijn wellicht iets geretoucheerd maar het is duidelijk gedateerd. De besturing past niet bij VR en de schaal is incorrect, want de hele wereld is te groot voor je gevoel. De wapens voelen groter dan hoort, vijanden zijn flink groter dan jijzelf en de snelheid van bewegen is te snel en te gevoelig. Hierdoor verandert het spel wel onbedoeld in een horrorspel want menig gebeurtenis verandert snel in een jumpscare. Zo vlieg je om een hoekje, springt een monster op je af en met een lichte aanraking van de touchpad stuif je daar ook nog eens naartoe. Verre van ideaal.
Zo wordt Serious Sam 3 VR al snel een game die, net als het eerste VR-deel, erg leunt op nostalgie. Bekenden met de serie zullen hierdoor van dit deel genieten, maar anderen kunnen dit spel maar beter laten liggen. Het is zeker een hele verbetering in vergelijking met het eerste VR-deel. Helaas blijft het overduidelijk dat het een oude game is die slechts geretoucheerd is voor VR. De besturing is onwennig, grafisch is het niet geweldig en de gameplay past toch het beste bij een ‘ouderwets’ scherm. Zie hieronder onze gameplay-video van het eerste level.