Skyrim Switch-versie

Skyrim blijft een juweel in de game-geschiedenis en nu krijgen Nintendo-aanhangers eindelijk de kans om het te spelen. Voor mensen die de game al kennen, is er niks bijzonders naast de toevoeging van amiibo-support met bijpassende items en motion controls. Zodoende een must-have voor iedere Switch-bezitter die Skyrim nooit heeft gespeeld.

Bij de onthulling van de Nintendo Switch werd Skyrim aangekondigd, maar het heeft even geduurd tot de game beschikbaar werd. Het leek toen indrukwekkend dat de Switch een dergelijke game zou kunnen draaien, maar Skyrim zelf is inmiddels alweer zes jaar oud. Waar vorig jaar nog een Special Edition uitkwam met een remasterde versie van Skyrim voor PlayStation 4, Xbox One en pc, is het nu de beurt aan de Nintendo Switch. Dat roept direct de vraag op of spelers nog wel zitten te wachten op de zoveelste versie van deze game.

In Skyrim, de vijfde Elder Scrolls-game, gaat men het avontuur aan in de regio met dezelfde naam. Daarin komen draken weer tot leven en moet de speler deze zien te verslaan. De hoofdpersoon is een ‘Dragonborn’, wat betekent dat er drakenbloed door zijn lichaam stroomt. Hierdoor hebben zij speciale krachten en kunnen zij spreken in de drakentaal. Het is een RPG van Bethesda en staat bekend om zijn indrukwekkende gameplay en tijdverslindende opdrachten.

Skyrim voor de Switch is, net als de Special Edition van vorig jaar, de versie waarbij alle DLC is bijgevoegd. Er is geen mogelijkheid om mods (modificaties) toe te voegen, maar wel de unieke feature om amiibo’s te gebruiken. Dit kan gebruikt worden om items te verkrijgen uit bijvoorbeeld The Legend of Zelda. Het is een enigszins rare gewaarwording om de wereld van Skyrim te ontdekken in de outfit van Link, compleet met Master Sword en Hylian Shield, maar daardoor is er wel sprake van het Nintendo-sfeertje. Inhoudelijk is er niks aan de game veranderd en dat is jammer. Naast de amiibo-functie zijn er geen andere unieke extra’s speciaal voor Switch-spelers.

Grafisch is het spel zeer zwak en haalt het de kwaliteit van krachtigere platformen niet. Toch draait de game erg soepel op de Switch en de laadtijden zijn vrij kort. Er komen lichte haperingen voor als er een hoop vijanden zijn en veel tegelijkertijd gebeurt. Hoewel het indrukwekkend is dat Skyrim vrij netjes kan draaien op de Switch, moeten wij wel bedenken dat het een spel van zes jaar oud is en het draait op bijna minimale instellingen. Het is wel de enige Skyrim-versie die je mee kunt nemen voor onderweg. Op het kleine scherm vallen de mindere graphics niet meer op. Op een tv-scherm is het wel direct duidelijk dat dit de minste versie is van het spel, zeker als je de Special Edition van een jaar geleden hebt gespeeld op een ander platform.

Skyrim

Qua besturing werkt het spel vrijwel hetzelfde als op de console-versies met de toevoeging van bewegingsbesturing. Allerlei acties zijn uit te voeren door de Joy-Cons te bewegen. Denk daarbij aan aanvallen met wapens, schieten met een boog en zelfs sloten openen. Het is een grappige feature, maar is te onnauwkeurig om als standaard te gebruiken. Ook voelen de sticks van de Joy-Cons erg losjes om secuur te kunnen rondkijken, de Pro-controller werkt wel goed. Hierdoor zal de speler snel vertrouwen op de ouderwetse besturing omdat dit toch het beste werkt.

Al met al vinden wij Skyrim een prachtig spel waarin vele uren van ontdekking, gevechten en een geweldig verhaal zit. Zeker een aanrader voor ieder met een Switch die het nog nooit heeft kunnen spelen. Ook voor liefhebbers die de game graag onderweg willen doen is het de moeite waard. Ben je echter al bekend met het spel, heb je al vele uren in andere versies zitten en geef je niets om het feit dat je onderweg kunt spelen, dan zijn de toevoegingen te minimaal om aantrekkelijk te zijn.