LEGO Marvel Super Heroes 2

LEGO Marvel Super Heroes 2 is grafisch een van de mooiste LEGO-spellen tot nu toe. De gameplay is zoals vanouds en het is weer voorzien van de nodige humor. Helaas bevat het nog behoorlijk veel bugs en is het niet altijd even duidelijk hoe je verder moet komen.

Meer dan vier jaar hebben we moeten wachten op het vervolg van LEGO Marvel Super Heroes. Gelukkig was er in de tussentijd geen tekort aan LEGO-games: LEGO World, LEGO City Undercover en The LEGO Ninjago Movie Video Game om er maar een paar te noemen. De ene iets beter dan de ander, maar nooit echt slecht. In LEGO Marvel Super Heroes 2 kruip je in de huid van je favoriete Marvel-personages en ga je samen de strijd aan om Kang de Veroveraar te verslaan.

LEGO-games staan erom bekend dat ze voorzien zijn van de nodige humor en ook in LEGO Marvel Super Heroes 2 is hier geen tekort aan. Of je de humor kunt waarderen, is natuurlijk heel persoonlijk, maar waarschijnlijk zorgt het bij de meeste mensen minimaal voor een aantal glimlachen. Wat minder grappig is, zijn de vele bugs die aanwezig zijn. Het is logisch dat een spel niet helemaal zonder fouten is, maar het moet niet zo zijn dat je in het eerste uur al meerdere bugs tegenkomt. Het is soms zelfs zo erg dat je terug moet naar een checkpoint en een heel stuk opnieuw moet spelen, omdat het spel simpelweg vastzit op dat punt.

Bugs zijn te verhelpen door middel van updates dus dat zou in een later stadium geen probleem meer hoeven te zijn. Datzelfde kunnen we niet zeggen over de matige begeleiding die je krijgt bij het oplossen van puzzels en de richting die je op moet gaan. Het komt meerdere malen voor dat je vast komt te zitten op een stuk en geen idee hebt wat je precies moet doen. Nou zitten er wel vaker lastige puzzels in LEGO-games, maar die zijn over het algemeen toch vrij snel op te lossen door gewoon te proberen. Het spel probeert je tips te geven, maar die zijn lang niet altijd voldoende. Dat zou een stuk minder erg zijn als kinderen geen onderdeel uit zouden maken van de doelgroep. Hierdoor zal vaak de hulp van een volwassene ingeschakeld moeten worden om verder te komen.

Maakt dit van LEGO Marvel Super Heroes 2 een slecht spel? Nee dat niet, want de gameplay is verder zoals je gewend bent. De besturing is redelijk eenvoudig op te pikken, zelfs als je helemaal nieuw bent. Grafisch gezien is het ook erg goed voor elkaar. De cut-scenes en gameplay lopen prachtig in elkaar over en daardoor heb je soms niet eens het idee dat je je personage alweer kunt besturen. Ook is er geen tekort aan interessante personages: Captain America, Groot, Iron Man, Thor en noem ze allemaal maar op. Ze zijn stuk voor stuk voorzien van een eigen karakter en hebben daarnaast ieder hun eigen aanvallen.

LEGO Marvel Super Heroes 2 bevat de gameplay die je mag verwachten van een LEGO-spel. Het is grafisch een van de beste delen tot nu toe. Ook zit het weer vol met de nodige humor die de meeste gamers wel zullen waarderen. Wel zijn er teveel bugs aanwezig die we simpelweg niet kunnen negeren. Daarnaast is de begeleiding bij het oplossen van puzzels en het kiezen van de juiste richting in veel gevallen onvoldoende.