Viceroy’s House

Helaas doen de acteerprestaties in Viceroy's House een beetje af aan een film die verder prima in orde is. Zowel de beelden als de historische achtergrond zijn op een bijzondere manier uitgewerkt tot een film die zeker de moeite waard is.

Toen de Britten in 1947 India verlieten, werd het land weer onafhankelijk. Dit ging echter niet zonder slag of stoot en het land werd geteisterd door opstanden en de verhoudingen tussen de verschillende religieuze groeperingen kwamen op scherp te staan. Uiteindelijk zou door deze situatie Pakistan ontstaan, een seculiere moslim-staat. Viceroy’s House vertelt het verhaal van Lord Mountbatten, de laatste onderkoning van de Britten die het land moet begeleiden naar haar onafhankelijkheid.

De onafhankelijkheid van India is een behoorlijk interessant onderwerp dat regiseusse Gurinder Chadha (Bend it like Beckham, Paris, je t’aime) op een boeiende manier weet te brengen. Het paleis van de onderkoning staat symbool voor de situatie in het land, waardoor de scherpe verhoudingen op kleine schaal duidelijk worden. Een prima vondst, waardoor het drama een behapbaar gezicht krijgt.

Viceroy's House Foto: Paradiso Entertainment Nederland

Waar Viceroy’s House in teleurstelt, zijn de acteerprestaties. Waar een veteraan als Gillian Anderson (The X-Files) in haar rol van Lady Edwina Mountbatten nog wel prima werk aflevert, zijn de meeste stafleden niet erg bedreven in acteren. Met als dieptepunt het liefdesverhaaltje tussen een moslima en een hindoe uit de staf. Buiten dat dit niet sterk geacteerd is, voelt dit subplot ook als behoorlijk overbodig. Dit resulteert erin dat je weinig binding krijgt met de hoofdrolspelers en dat je je niet goed in kunt leven in hun situatie.

De plaatjes die we voorgeschoteld krijgen zijn daarentegen wel erg fraai, net als de kostuums. Ook het gebruik van zwart-wit-beelden om de situatie buiten het paleis te laten zien werkt erg goed. Je krijgt een goede indruk van de onlusten die hebben plaatsgevonden, zonder dat dit afleidt van het hoofdverhaal. Dit maakt dat de film uiteindelijk ook nergens echt verveeld en het compenseert de matige acteerprestaties voor een groot deel.

Viceroy’s House is een interessant kostuumdrama met een bijzonder uitgangspunt. Helaas doen de acteerprestaties af aan de interessante setting en de mooie beelden van India. Toch is de film de moeite van het kijken waard, al is het alleen maar vanwege de historische relevantie.