Gang Beasts PS4-versie

Wanneer je samen met vrienden op de bank zit, zijn de lompe worstelpartijen van Gang Beasts een garantie op hilariteit. Alleen het online-gedeelte schiet helaas tekort.

Fans hebben er even op moeten wachten, maar er is nu eindelijk een Gang Beasts PS4-versie beschikbaar. De game verscheen al in 2014 voor pc en is in al die jaren gelukkig niks aan charme verloren. Dit doldwaze vechtspel blijkt nog steeds een garantie op vermaak, mits je samen met je vrienden op de bank zit.

Onlangs recenseerden we de Nintendo Switch-versie van de puzzelgame Human: Fall Flat, waarin je de controle neemt over lekker lompe personages die obstakels moeten overwinnen. Het zogenaamde ragdoll-concept van deze personages is ook in Gang Beasts terug te vinden. Dit is geen vechtspel waarin je op knoppen drukt om te schoppen en slaan of waarbij je bepaalde combo’s moet intoetsen; in Gang Beasts neem je direct de controle over je armen en benen om de tegenstander met veel gestribbel een afgrond in te werken. Alles kan gebeuren en geen potje is hetzelfde: hilariteit verzekerd.

Gang Beasts VR

Er zijn een aantal gamemodi beschikbaar: Melee, Gang, Waves en Football, waarmee het mogelijk is om ieder voor zich, in teams of tegen de computer te vechten of voetballen. In de praktijk blijkt het free-for-all-principe van Melee voor de meest plezierige chaos te zorgen; de andere modi zijn een leuke bonus. Ook op het gebied van personages is er veel vrijheid. Je kunt kiezen voor talloze kledij en kleuren, waardoor er altijd wel iets is wat je aanspreekt. Misschien spot je zelfs nog wat bekenden. Sommige personages zijn namelijk duidelijk geïnspireerd door figuren als Rick & Morty en Donald Trump.

De game heeft een leuk stijltje, simplistisch maar niet te kaal. Het maakt mooi gebreuk van kleur en varierende omgevingen, waarbij de achtergronduziek ook erg aanstekelijk werkt. Het zal veel spelers aanspreken, van jong tot oud, en samen met de toegankelijke knoppenindeling zorgt dat voor een erg leuke partygame. Het enige nadeel is dat het online-gedeelte gewoon niet werkt: het komt te vaak voor dat de lag te overheersend is om ook maar iets te kunnen doen. Een kleine smetje op het geheel, maar gelukkig is een game als deze toch op zijn best wanneer hij met vrienden op de bank wordt gespeeld.