The Big Sick

The Big Sick is een charmante komedie die maatschappelijke kwesties op een interessante manier weet te belichten, maar de hoofdpersoon voelt te gesloten om echt een verbinding mee te maken.

The Big Sick is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Producent Judd Apatow heeft aan de wieg gestaan van veel moderne komediefilms. In het geval van The Big Sick is zijn bemoeienis van een bijzondere aard geweest. Hij wist namelijk zijn vrienden Kumail Nanjiani en Emily Gordon zo ver te krijgen om hun eigen, bijzondere liefdesverhaal op papier te zetten.

Kumail (Kumail Nanjiani) droomt als stand-up-comedian van groot succes op een bekend komediefestival. Maar tijdens een van zijn optredens krijgt hij een ander doel voor ogen: hij leert Emily (Zoe Kazan) kennen en valt direct voor haar. De twee hebben direct een band, totdat het noodlot toeslaat. Emily krijgt een mysterieuze ziekte die haar in coma houdt. Kumail zal de moeilijke periode met haar ouders, Beth (Holly Hunter) en Terry (Ray Romano), moeten doorkomen. Zijn eigen familie weet namelijk van niks, zij willen Kumail uithuwelijken aan een Pakistaans meisje.

The Big Sick

The Big Sick is een bijzondere film, maar weet haar potentie niet helemaal waar te maken. Het maakt een mooie balans tussen komedie, drama en romantiek en bevat een interessante kijk op zaken als racisme en eigenheid. Toch weet het deze thema’s nooit te verheffen tot iets groters. Wellicht is de film erg vernieuwend volgens Amerikaanse maatstaven, maar door een Europees oog valt het allemaal best mee. De luchtige manier waarop met racisme wordt omgesprongen is in Nederland niet heel ongebruikelijk. Wel laat het de film realistisch aanvoelen. Daarbij heeft ook de chemie tussen de hoofdpersonen iets palpabels, Kumail en Emily hebben direct een voelbare band en je hoopt daardoor al snel het beste voor hun relatie.

Zoe Kazan, kleindochter van de legendarische filmmaker Elia Kazan, speelt na Ruby Sparks wederom een interessante variant op de gebruikelijke liefdesinteresse en is ook eigenlijk de voornaamste persoon die dit belangrijke aspect boeiend maakt. Kumail Nanjiani laat vooral zijn talent voor komedie zien, maar is hiermee geen heel interessant hoofdpersoon. Hij voelt vaak wat gesloten en geeft met een overvloed aan sarcastische opmerkingen weinig ruimte om hem te leren kennen. Vreemd genoeg weten de mooie bijrollen van Holly Hunter (Batman v Superman) en Ray Romano (Ice Age) het hoofdpersonage beter uit te diepen dan de persoon op wie het verhaal gebaseerd is. Desondanks is The Big Sick een charmante komedie die maatschappelijke kwesties op een interessante manier weet te belichten.